fredag, maj 09, 2008

Prins Bus och hans fiende

I måndags kom beskedet om Prins Bus nya klass. Av 26 elever är endast 7 st hans nuvarande klasskamrater. Det blir många nya barn.... Många nya föräldrar som skall informeras om Prins Bus funktionshinder. Många som skall tycka att vi är urusla föräldrar och att Prins Bus är en jäkla bråkstake. Nya barn som skall möta mig varje dag vid skolan och tala om för mig att min son minsann "varit jättebråkig".

En pojke som varit Prins Bus klasskamrat sedan 6-års har tagit för vana att alltid informera mig om hur bråkig min son är. Denna pojke är Prins Bus fiende nr 1. Vi kan kalla honom "Ali". De har aldrig kommit överens och kommer heller aldrig att göra det. Jag har gång på gång påtalat detta för skolpersonalen. Håll dessa pojkar från varandra!

När Prins Bus gick i 2:an hände den första allvarliga incidenten. Ordinarie lärare hade semester och klassen hade vikarie. När vi hämtar Prins Bus efter skolan vinkar vikarien in mig i klassrummet och säger att det hänt något hemskt. Hon hade placerat Prins Bus och Ali brevid varandra och lämnat dem utan uppsikt medans hon läste en saga för övriga barn. Hennes misstag gjorde att pojkarna i vanlig ordning blev osams och eftersom Prins Bus saknar impulskontroll tog han en blyertspenna och högg den i ansiktet på Ali. Han missade ögat med någon cm.

Tidigt i våras inträffade den andra allvarliga incidenten. Klassen hade träslöjd och Prins Bus och Ali lämnades obevakade igen. Ali retade Prins Bus som svarade med att ta närmsta verktyg (ett skjutmått) och sticka det i Ali´s rygg. Det blev bara små stickmärken men det har ju kunnat sluta med katastrof, speciellt eftersom Prins Bus täljt med kniv strax innan. Efter denna händelse sattes det in en extra resurs för att hjälpa Prins Bus på slöjden.

Jag vet ju att denna Ali säkerligen har något slags funktionshinder själv, det är sådant man lärt sig känna igen med åren. Jag har ändå svårt för denna pojke. Jag har dåligt samvete för det men man kan ju inte tycka om alla barn och hans jobbiga sätt att varje dag berätta för mig hur oduglig son jag har gör det ju inte lättare för mig att gilla honom.

För någon vecka sedan tappade jag själv kontrollen. Skolan hade varit och badat och jag väntade vid skolan. Ett helt gäng med barn från olika klasser kom gåendes och Ali var en av dem. Han tog tillfället i akt och ropade över skolgården att "Idag har Prins Bus bråkat jättemycket!". Jag rusade fram till honom, lutade mig över honom och sa: "Aldrig mer säger du ett ord till mig! Jag vill inte höra dig säga vad min son gjort och inte gjort! FÖRSTÅR DU?". Ali blev så paff att han nästan ramlade baklänges. Han såg livrädd ut och försvann snabbt in i skolhuset. Har inte hört ett ord från honom sedan den dagen.


När det började talas om att klassen skulle delas inför nästa år var min enda önskan att de skulle dela på Prins Bus och Ali. Nu vet jag att så kommer det att bli. Skolan har tänkt till och tycker även de att dessa pojkar inte passar ihop. Äntligen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så härligt med din kommentar till lille herr Ali. Wow! Stå på dig innan någon annan gör det. En liten undran, när gick ni ut med Prins Bus svårigheter till föräldrarna och vilka reaktioner fick nu? Kramen!

Anonym sa...

Så skönt att skolan anammat detta med Ali till slut och särar pojkarna åt..
Sam kommer att gå med sina kompisar ett år till och det blir nya i sjuan..känner precis som du att man bävar..inför alla oförstående..både vuxna och barn..

Barnen i Sams klass kan han innan och utan och inte en gång..observera..inte en gång har han fått hört något dåligt från sina klasskamrater om sin diagnos..sånt lär väl komma med nya barn dessvärre..
Gudskelov kan Sam behärska sina impulser skapligt bra i skolan..stackars Bus som inte kan det..får han höra mkt av sina klasskamrater efteråt om det, så han mår dåligt av det??

Hoppas allt blir till det bästa för er iallafall..

S T O R K R A M I S

mamma zoffe sa...

..oj..glömde skriva under med mitt namn..Mamma Zoffe var det..men det förstod du kanske..

kramis igen <3