onsdag, juni 17, 2009

Artikel i MAMA


För en tid sedan fick jag en förfrågan från en frilansjournalist om att delta i en artikel i tidningen MAMA. Artikeln skulle handla om "Diagnoshets". Frågan var om dagens föräldrar hetsas att få diagnoser på deras annorlunda barn. Mitt svar var självklart. Bus hade mycket tydliga tecken på Adhd och Tourette och därför var det helt naturligt att kämpa för en utredning så att han fick sina diagnoser.


Vi insåg att utan diagnos finns det ingen hjälp för Bus. Det var också viktigt för honom att kunna sätta ord på varför han inte är precis som andra. Bus reagerade inte med ilska när han fick sina diagnoser. Han blev lättad och sa "nu kan jag äntligen förklara för andra varför jag är som jag är".


Att få en Npf-diagnos är inte något som sker hur lätt som helst. Det ligger en lång utredning bakom. När man om förälder har fått utstå föraktfulla kommentarer som : "han är dåligt uppfostrad, vilken jäkla unge, om det vore någon ordning på föräldrarna så skulle detta aldrig ske", är det en lättnad att faktiskt kunna bevisa det är ett funktionshinder vårt barn har. Vi fick papper på vilka svårigheter Bus faktiskt har och det gav en helt ny respons från skolan.


Diagnoserna har inte satt en stämpel på Bus. Han hade redan en stämpel på sig som en bråkig hopplös unge med lika hopplösa föräldrar. Den stämpeln är bortsuddad nu.
Jag vet inte exakt när artikeln i MAMA kommer att publiceras men tror att det är inom kort.


7 kommentarer:

Pilla sa...

Åhh vad glad jag blir!! Vilken mamma som kämpar för sin sons rätt till ett "normalt" liv utan stämpel.
Ni är såå underbart fina på kortet.
Kommer garanterat att köpa mama när den kommer.

Kramar

Cina sa...

Heja dig och Bus! Ska hålla utkik efter MAMA! Näe, det är verkligen inte lätt att få en Npf-diagnos och egentligen vet man, men, ska man få hjälp så hjälper det tyvärr inte om inte diagnos finns. Skönt att Bus blev lättad! Store Bror reagerade också så!
Nu kan jag le åt dina rader om "dåligt uppfostrade barn"... Jojo! Det har jag hört förut! T o m att om jag bara tog i med hårdhandskarna så skulle det nog ordna till sig! Hårdhandskar! Pah!
Varm kram till dig som har modet att öppet berätta!!!!!

Åsa sa...

Kul! Hojta till när du vet vilket nummer det blir. Det är inte riktigt min vanliga lektyr, så jag vill inte missa den! Även om jag är säker på att det kommer skrämma livet ur pojkvännen om det ligger en tidning som heter Mama på bordet. :-)

Stora kramar till min favoritfamilj

Mia sa...

Vad bra...grattis och superfin bild på er =)
Ska bli spännande, säga till då man kan läsa på MAMA...

T R E V L I G - M I D S O M M A R

//Mia

Lilja sa...

Hejsan hoppsan tralla lalla la! Vi vill också köpa ett ex, är det kommande nummer eller nästa?

Kul att ni ställde upp, det behövs verkligen. Ska jag med göra någon gång....men min mamma som jobbar på dagstidning säger NEJ NEJ NEJ så fort någon erbjuder oss samma möjlighet.

Så jag slits mellan att jag vill lyfta detta och jobba för dessa barn, samtidigt som min respekt för mors åsikter också ligger varmt som lilla hjärtat.

Svårt fall, doktorn grät. ;-)

Jessi sa...

Då måste jag hålla utkik i affären så jag får läsa hela artikeln.

Kram

Marika sa...

Hej lilla du vad jag är glad att jag hitta dig....jag en mamma til ett ADHD barn...min prins olle 9 år...livet är skiiiit jobbigt...kan man sälja det ???...du verkar såå sympatisk och fin ...kraaaaam Marika