måndag, juni 08, 2009

Slutspurt

Äntligen är vi på slutspurten för detta skolår. Fyra dagar kvar och sedan blir det skolavslutning på torsdag kväll. Har nog aldrig längtat så mycket efter ett sommarlov som jag gör nu. Barnen har haft ett tufft år på en ny skola och nu behöver de lång ledighet för återhämtning. Jag också.

Prins Bus har trots mina farhågor klarat skolåret relativt bra. Höstterminen startade ju i förskräckelse då han blev attackerad med en vass blyertspenna av en kille i klassen. Killen har nu flyttat till en annan del av vårt avlånga land men minnet av honom i form av ett ärr på Bus mage lär finnas kvar hela livet. Några fler slagsmål med blåmärken som följd har det också varit men inte på långa vägar så många som jag faktiskt trott.

Bus har blivit förändrad detta skolår. Inte lika utåtagerande mot andra barn utan han har istället dragit sig undan och hållit en lägre profil än väntat. Antagligen beror det på att på denna nya skola finns det barn som är betydligt stökigare än vad Bus någonsin varit. De skrämmer honom lite. Han har själv sagt att det är bäst att han håller sig till gungorna och umgås där med sin kompis J. Gungorna har blivit hans trygga punkt på skolgården.

Trots att skolåret ändå har gått bättre än väntat har jag känt en oro för Bus. Rädd att han ska känna sig utanför och annorlunda. Hemma har han nämligen gång på gång börjat säga att han är en idiot som har ADHD och TS. Att vi skulle ha det bättre utan honom och att han hatar det som dessa extra bokstäver ställer för honom. Förut har han inte resonerat så. Han har nära på varit stolt över sina bokstäver. Men jag antar att det blir mer och mer tydligt för honom att han inte riktigt fungerar som sina jämnåriga. Speciellt inte nu när det blivit så uppenbart att han kanske får bokstäverna AS också att lägga till samlingen. Därför är ett sommarlov väldigt efterlängtat nu. Då behöver han bara umgås med sina vänner och de förstår varandra bra.

7 kommentarer:

Mia sa...

Ojoj...ni behöver verkligen sommarlov nu. Plus att det kan bli så här ju mera dom närmar sig tonåren - blir äldre, att dom ser på sitt annorlundaskap med andra ögon och att hormonerna börjar röra till det =)

Hoppas verkligen att ni får en skön sommar och att det ordnar sig!

Kram Mia

Cina sa...

Ja, skolan kan ta på krafterna, både på barn och föräldrar. Vad skönt ändå att Prins Bus hittat en trygg punkt på skolgården, det är mycket värt!
Hur bra det än går för våra barn, tror jag att den här oron för "utanförskap" ligger på lur hela tiden, man vill ju så klart att allt ska gå så bra det bara kan men man vet ju också hur svårt det kan vara.
Jag tror som Mia att hur de funderar kring sin diagnos förändras över tiden. Vad skönt att Prins Bus har vänner att vara med på sommarlovet! Här BÄVAR jag för sommaren. Store Bror tillhör dem som inte har några kompisar alls utan tillbringar mer än gärna all sin lediga tid med mamman. Kram till dig från mig!

Pilla sa...

Det är såå härligt med sommarlov för barnen.

Alla måsten bara släpper, och för våra bokstavsbarn är skolan en extra pers som de nu slipper.
Nu får de ticsa och vara vilka de är utan att bli dömda eller missa något viktigt i skolan.

Hoppas ni får en härlig sommar!
Massa kramar// Pilla

Mi@ sa...

Ja, du...skriva är ju nått jag gillar, normalt men det är nog lite mättat nu, eller så behöver jag också sommarlov =)

Ska kolla runt lite om jag hittar någon sajt som tex. blogspot men där det finns att låsa inlägg också...Kan vara skönt ibland!

Har du några tips så hojta till =)
Ha en bra dag, jag hoppas kunna fara med mopedJ*veln idag....

Kram Mi@

Sandra sa...

Hoppas ni får en underbar sommar!

Kram

Cina sa...

Idag blir det väl sommarlov för er! Hoppas ni får en bra avslutningsdag! Kram!

Lilja sa...

När blir det klart med hans utredning eller är den ens påbörjad? Loppan uppfyller ännu inte alla kriterier för AS även om vi själva fortfarande känner så. Det blir dock liten klass för Loppan i höst, det blir en stor förändring. Både vi och han ser framemot det. Skönt! På vilket sätt kan samhället ställa upp mer för Bus?