onsdag, januari 27, 2010

Rättegång

Jag har varit förkyld och hängig sedan i söndags. Inte orkat göra något annat än att kolla på tv. Idag laddade jag med alvedon och ignorerade febersvettningarna och begav mig till tingsrätten. Där var det rättegång och min systerson A var målsägande. A som blev mycket illa behandlad av tre klasskamrater i slutet av förra terminen.

Rättegången gick bra, de åtalade erkände och det behövdes bara korta förhör. Jag tyckte synd om A som skulle berätta för rätten hur han upplevde händelsen i skolan och hur han har blivit behandlad tidigare under hösten. Han har fått utstå slag i princip varje dag under hela hösten.

En av de åtalade killarna satt under hela rättegången och smaskade med sitt tuggummi, blåste bubblor, spände musklerna, stretchade nacken och gäspade demonstrativt. En annan satt mest och tittade ner i bordet och den tredje såg mycket ångerfull ut. De två sistnämnda var vettiga nog att hålla med om att det var mobbing det handlade om. Den kaxige killen vägrade likställa detta med mobbing, för honom hade det varit en kul grej. Han hade inte ens sina föräldrar med på rättegången och för mig är det uppenbart att de skiter vad han gör med sitt liv.

Rätten dömde helt efter åklagarens linje, det blev böter för killarna och de ska även betala skadestånd till A. Rättens ordförande avslutade med att lyfta ett varningens finger åt de åtalade killarna och sa: "Det här gör ni inte om för då kommer ni snart att sitta här igen!"

Skönt att detta är över. Hoppas A kan få en bra skolgång under sina år på gymnasiet. Och hoppas han förstår att han gjorde rätt, killarna gjorde fel.

I nästa inlägg blir det förhoppningsvis lite inredning (Snacka om tvära kast! ;-)).
Ska försöka fota lite här hemma men idag är det snöstorm och inte mycket till ljus så fotografering är bara att glömma.

Ha det så bra kära vänner!

Kram!

3 kommentarer:

Bellan sa...

Hej!
Hoppas det är över nu för din systerson och att han får en bra skolgång framöver!
Du får ta och krya på dig! Sen ser jag fram emot lite bilder om inredning, jag tycker sånt är lite kul. Själv ska jag röja lite här hemma idag, en stund i alla fall.
Ha det gott, Kram!

Anonym sa...

Hejsan svejsan! Skönt att det är över, i vart fall rättegången. Hoppas nu att den fegekillen utan samvete inte går på igen. Läskigt med sådana där människor. Själv är jag fri från yrseln för den här gången, tror jag. Det svajar till emellanåt, men kan ju också vara stress. Du har så himla fin blogg, jättefin. Hur har du lagt in bilderna överst? Lär mig! Kram!

/ Alicia

m i a sa...

skönt att det gick bra och han den kaxiga killen har nog stora problem, ensamt och inga vuxna som bryr sig, han skulle behöva hjälp, för ofta mår dom också ganska piss invändigt...Hoppas verkligen A nu kan få en bra skolgång utan all skit som varit och han gjorde helt rätt, modigt och starkt!

Han är ju bara barnet och har redan tagit det stora steget och sagt ifrån ordentligt!

Bra gjort...

Kram