tisdag, mars 09, 2010

Det gör ont

Tror inte jag kan peka ut en enda del av min kropp som inte gör ont just nu. Jo förresten, näsan är helt ok. I övrigt värker det överallt. Det är fibromyalgin som lever rövare i min kropp.

Visserligen är jag van vid värk, kan inte ens komma ihåg att jag någonsin varit helt smärtfri men de senaste dagarna har varit överjävliga. Det kommer inte som någon överraskning direkt. Har levt under stark stress de senaste månaderna och förra veckan fick jag ett besked som skrämt slag på mig.

Efter alla problem med gallan har det gjorts en ultraljudsundersökning och då konstaterades gallsten. Så långt var jag förberedd. Det jag inte visste om var att samtidigt som gallan undersöktes så kollades även levern. När jag förra veckan skulle få träffa en kirurg för att besluta om att operera bort gallblåsan fick jag veta att allra först måste levern utredas ytterligare. Jag fattade inte något, dels på grund av att läkaren bröt kraftigt och dels för att jag inte hade en aning om att levern blivit undersökt överhuvudtaget.

Hur som helst så finns det något i min lever. Dr tror att det är ett s k Hemangiom, ett nystan av små små blodkärl. Helt ofarligt. Samma sak kan man ha på huden och då brukar man kalla det för smultronbett. Det som oroar mig enormt är läkarens ord: "det kan även vara något annat".

För en person med panikångestsyndrom är dessa 6 ord något som triggar igång en panikångestattack. Jag har mått fruktansvärt dåligt på grund av denna ovisshet. I och med att stressen ökat har även fibromyalgin reagerat kraftigt.

Nu väntar jag på en tid för att göra kontrast-ultraljud på levern. Jag har ringt röntgen för att höra om de fått någon remiss. Nej, det hade de inte. Jag har ringt kirurgen för att höra om remiss överhuvudtaget gått iväg. Nej, det hade den inte. Jag berättade då för sköterskan att jag lider av panikångest och mår skitdåligt av denna ovisshet. Hon sa genast att hon skulle skynda på läkarsekreteraren.

Idag ringde jag röntgen ännu en gång men de hade fortfarande inte fått någon remiss. Fick rådet att prova igen på em.

Nu finns det mycket som pekar på att det är ett Hemangiom som jag har i levern. Jag har nämligen en hel del små på huden också, på överarmarna och bröstet. De har funnits där i flera år och jag har inte brytt mig nämnvärt. Alltså är ju sannorlikheten stor att jag även har sådan på fler ställen i kroppen. Enligt dr är det väldigt många människor som har detta och de vet helt enkelt inte om det eftersom ingen undersökning varit aktuell.

Mina mörkaste funderingar kring vad som finns i levern tror jag ni alla förstår. De tankarna kommer och sköljer över mig som iskallt vatten som får mig att tappa andan.

Tills jag fått besked övar jag på att andas i kvadrat. Vet ni vad det är? Jo, man tar ett djupt andetag under 3-4 sekunder, håller inne luften lika länge och sedan ska även utandningen pågå i lika lång tid. Fick det som tips av min psykolog och tänka sig, det funkar! Väldigt mycket hänger nämligen ihop med andningen. Är väl inget nytt tänker de flesta. Andas man inte så dör man. Ja, det är sant. Men visste ni att man kan gå omkring och hyperventilera utan att veta om det? Och hur mår man om man hyperventilerar? Jo, då framkallar man samma symptom som vid panikångest. Alltså ta kontroll över andningen och andas i kvadrat!

Kram!

8 kommentarer:

mamma zoffe sa...

Börjar med hur många kramar som hellst till dig om de kan tillföra något gott..

Förstår om du tänker som du gör..jag skulle göra likadant..tills man vet..håller alla tummar och tår för dig..som om du inte har nog med livet ändå..hoppas verkligen att det är något som läkarkunskapen kan råda bot på..hoppas åxå att de skyndar på den där undersökningen..

Stor kram igen <3

Spader Madame sa...

Skickar stora kramen!

Cina sa...

Hoppas du får komma på undersökning snabbt och få lugnande besked!
Varma, stora kramar!

n i e n n a sa...

Håller tummar och tår för att det är något ofarligt "bara"!!!!! Att inte veta när nog det värsta och kan få en totalt knäckt så jag hoppas verkligen att sjukvården snabbar på så du får ett svar!
Önskar er en trevlig helg! /Kram

Bellan sa...

Hej vännen!
Förstår om du oroar dig, skulle jag också gjort. Inte så lätt att tänka på bästa sätt. Denna väntan måste vara svår. Jag tänker på dig och KRAMAR om!

mia-marie sa...

förstår precis...och hoppas också att allt visar sig okej och ofarligt! ska maila dig senare...
kramar i massor

Cina sa...

Tack för din omtanke! Jag har blivit utredd även för Hypo 2. Du har rätt att mina symtom stämmer in, när jag fick "negativt" besked om det, d v s att det inte är det heller, kändes det tungt. Knäppt va?! Man vill ju inte vara sjuk, inte alls, men jag hade hoppats ändå eftersom det går att göra något åt. Nu famlar Dr.erna i "blindo" igen. Något är det som fel.
Nåväl och i alla fall. Nog om mig!

Jag håller tummarna imorgon! Absolut! Och så sänder jag varma, positiva tankar och en varm bamsekram! Det kommer att bli bra!
Kram!

Bubbelmamma sa...

Skickar några "STYRKE KRAMAR" till er!