tisdag, december 28, 2010

Strida eller ej?




Dagarna rullar på här hemma. L har semester och börjar inte jobba förrän efter nyårshelgen. Vi har makalöst nog lyckats få några sovmornar, hela familjen. Det behövs så väl. Återhämtning är inte något som är vanligt förekommande i Bokstavslandet. Vi har levt mitt i det i väldigt många år nu och detta är nog första lovet som verkligen känns som just ett lov.

Anledningen kan säkert bero på att jag själv är krasslig. Jag orkar inte göra så väldigt mycket mer än bara softa hemma och det gör Bus lugnare. Fast helt utan moln på himlen har det inte varit. Sedan julafton har Bus knappt lämnat sitt rum och de gånger han varit tvungen att göra det har det varit under rätt stor protest. Han tittar på tv, spelar tv-spel eller data. Vi försöker locka honom med god middag eller att han ska komma ut och leka i snön men det varar bara ett ögonblick.

Maten hetsäter han och de få gånger vi lyckas få honom att följa med ut på gården slutar i bråk då hans impulsstyrning inte alls fungerar. En lek med Lilla O spårar ur då han fullständigt överöser henne med stora mängder snö. Lilla O gråter då snön pressas innanför jackkragen, Bus är oförstående och tycker det inte var hans fel trots att det bevisligen var han som var den skyldige. Han blir arg och stormar in i huset.

Vid ett annat tillfälle har vi lockat ut honom för att vara med och skotta snö. Han får till uppgift att skotta en gång över gräsmattan så att hunden lättare tar sig fram eftersom det kommit hur mycket snö som helst de senaste dagarna. Istället för att göra det jagar Bus efter katten och kastar snö på honom. Inte för att vara elak utan för att han helt enkelt inte tänker på att det kan vara fel. Till slut gömmer katten sig och Lilla O blir förtvivlad och tror att katten aldrig mer ska komma tillbaka. Ännu en gång är Bus oförstående och blir väldigt arg på oss när vi förklarar att katten inte vill att man kastar snö på honom. Ännu en gång stormar Bus in och fortsätter med det han gillar mest: titta på tv, spela tv-spel och data.

Och frågan är väl: Ska vi fortsätta låta honom syssla med det han gillar eller ska vi ta strid och tvinga honom till annat. För strid blir det, den saken är säker.

Kram!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anbam!
Ja det är inte lätt att veta ibland. Jag vet inte hur Bus funkar, men om det var min Junior skulle jag nog låta honom göra det han mest gillar och kanske göra ett schema på en eller två uppgifter som ska göras för att det sen ska bli en slags belöning att få fortsätta med datan eller teven.
Men du känner ju din son bäst, men varför skulle han inte få göra det han vill om ingen annan mår dåligt av det? Det kanske är hans sätt att ladda energi efter julhelgen med alla rutinavbrott?
Kramar om och hoppas att du inte tar illa upp av mina tankar.
//Lena

Unknown sa...

Hej på dej!
Lustigt för precis så har vår eller rättare sagt sonens lov också varit! Han har varit på sitt rum och kollat film, spelat TV-spel och läst böcker! Så fort jag försökte mig på att styra upp en dag så var utbrotten ett faktum. Fast jag styrde upp det med ett schema..... Men vad vet vi? Det kanske är precis det dom behöver, som i vardagen använder så mycket mer av sin energi för att ta sig igenom allt som ska gås igenom.
Känner inte Bus, men IBLAND fungerar det att vi gör ett skrivet (går bra med ritat) schema tillsammans där jag berättar om en eller två saker som jag bestämmer ska vara med. Sen kan han få säga vad han vill ska vara med. Så hjälps vi åt att få med allt med riktlinjer på mattider bara. Typ innan lunch, efter lunch osv....Det fungerar faktiskt hyfsat iaf
Ni hittar säkert snart en lösning som är bra för er. Det viktiga är att vi släpper alla "han borde nog". För nog är det skönt även för oss när lugnet lägger sig över våra älsklingar. Kanske han är redo för en eller två saker om ett par dagar.

Mia sa...

Åh vad jobbigt när ni ser att han mår dåligt. Viggo går direkt till sitt tvrum när han kommer hem. Han sätter på tvn och bygger lego samtidigt. I timme efter timme. Vi låter honom hållas. Går dit och pratar lite ibland. Men han är yngre så det är lite mindre hormoner också. Vi har försökt att få honom att göra annat men det funkar inte... men vi tog helt bort tv-spelet eftersom vi märkte att han fick fler utbrott av det. Viktig fråga du ställer. Hur gör man??????
Kramar Mia

mamma zoffe sa...

Sam spelar dagarna i ända..och det är ju det som roar honom.. Vi har spelpauser varje tre kvart ca..en paus på tio min som ibland kan bli längre, beror på vad han hittar på.. Sen är det slutspelat klockan sju och då tittar vi på en långfilm nu under lovet (blir mycket filmer) innan sängdax..
Vi kan även titta på kortare avsnitt som spelpaus.. Mc,gyver eller Baywatch..men då skall någon vuxen vara med..men vad att göra??

Då Sam skall äta, svårt att sitta still, så läser han alltid en tidning..det får han mera avslappnad invid matbordet..och han glömmer tiden då..fast Sam tar extremt lång tid på sig att äta istället och ändå går det i så lite..

Då jag får ut Sam med Tobbe måste jag själv vara med ute, för det kan bli fel så himla fort..och det kan vara allt ifrån fem minuter till en hel timme..allt beror på vad vi hittar på och hur lättköpt det är..

Stort lycka till! Det är inte enkelt det här!

Nyårskramisar!!

Cina sa...

Enkelt är det då sannerligen inte! Varje barn är ju helt unikt. Det jag har märkt på Store Bror är att det "kostar på" när han lämnar "sin" värld och ska vara med oss i "andra" världen. Själva övergången. Jag har låtit honom vara. Han sitter i timmar och gör sitt, dag ut och dag in men verkar ändå ganska nöjd. Det är jag som är "onöjd" då han inte är med oss. Sen, när han haft bra stunder har jag pratat med honom om hans sysslor som han ändå har. Att de måste skötas. Han är "sopgeneral" här hemma och "ska" göra lite annat också. Det går INTE om vi inte skrivit schema för dagen. Då är det bara att glömma. Vad gäller maten känner jag igen den där hetsätningen för att komma ifrån. Vi sätter äggklockan på ringning, det är stunden han måste sitta vid bordet. Ibland sitter han i vardagsrummet och äter.
Det är svårt att säga vad/hur man ska göra. I många familjer är det ju en helt omöjlig tanke att ungarna ska äta frukost vid tv.n. Hos oss är det absolut nödvändigt för att det ska fungera. Man måste våga lita på sig själv och komma fram till vad som är rätt för familjen.
Varm kram och god fortsättning till dig!

Roffes blogg sa...

Hej, inser att det var längesen jag var här och att det var längesen du skrev. Känner så väl igen det där. Ska man orka ta strid eller ej.
Funderar på har du läst Explosiva barn av Ross W Greene? Den ger lite tankar tycker jag om hur man kan tänka. Vilka strider som känns viktiga att ta tag i och varför liksom... eller snarare hur.
Sen tänker jag på katten och Lilla O... kan man rita seriesamtal med Bus så han ser på ett papper andras tankebubblor? Då kan det ibland vara lättare att förstå andras perspektiv.
Kram och hoppas striderna lagt sig lite nu sen du skrev.

Cina sa...

Hej! Tittar in och undrar hur du har det??? Hoppas det går bra med skolan, arbetsträning och allt. Du har något hos mig! Inget betungande och du behöver inte göra något, bara läsa och ta åt dig!
Varm kram!

Cina sa...

Här hittar du det:
http://cinaslada.blogspot.com/2011/02/brastart.html

Anonym sa...

Nice blog, I like snowfall.
TestKiller
CertKiller
Exam Questions
Test Papers
Exam Dumps