onsdag, november 26, 2008

Hot och förolämpning

Ibland träffar jag på barn som får mina egna att framstå som änglar. Barn som uppför sig på ett sådant sätt att man verkligen funderar på hur det skall gå för dem i framtiden.

Igår skulle jag hämta Prins Bus och Lilla O på skolan. Det gör jag varje dag och eftersom jag ofta kommer dit lite tidigt så får jag möjlighet att få en ganska god inblick i hur det är på skolan. Där finns ett stort antal barn som i mina ögon är ute på hal is i sitt sätt att uppföra sig. Nu har ju jag en egen son som ofta har glorian rejält på sned men i jämförelse med dessa killar (för det är alltid killar...) så ligger han i lä.

Igår betraktade jag en kille som förolämpade en kvinnlig lärare å det grövsta. Killen är 10 år och skrek över hela skolgården att läraren var dum i huvudet, ful och fet som en gris, att han hatade henne och skulle se till att hon skulle bli märkt. Mitt i allt vände han sig om och fick se mig stå där och betrakta honom. Då frågade han mig om jag var en lärare. Jag svarade "Nej" och fick då till svar: "Det var tur för dig!". Jag svarade tillbaka: "Nej, men det var nog tur för dig". Läraren som blivit förolämpad gick in och killen fortsatte att visa sin ilska men denna gång mot ett dött föremål, en skräpkorg.

Denna kille har även två yngre bröder som uppför sig på liknande sätt. Skrämmande. På skolan har de hårda regler om att eleverna måste komma i tid till lektionerna för annars blir det kvarsittning samma dag. En elev som hotar och förolämpar en lärare kommer undan med det. Det blir ingen som helst konsekvens av hans beteende. Jo, förresten! Konsekvensen blir att ett sådant beteende kan han fortsätta med eftersom ingen stoppar honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj. Så läraren bara gick??
Snacka om att låta ungen komma undan med det.
Kanske dom är rädda för honom.
Dom skulle ha plockat in honom, pratat med han och även ringt till föräldrarna.

Kanske han och hans syskon inte har det så bra hemma.

Det är synd. Skolan har ofta jättebra nätverk med kuratorer, resurser etc. Synd bara att dom inte vet hur dom ska använda dom.

Kramar/Pilla