tisdag, februari 03, 2009

Ligger Skåne verkligen i Sverige?

Idag när jag kom till skolan för att hämta Bus ropade läraren och sa att hon behövde prata med mig. Hon berättade att Bus varit otroligt stökig och orolig både igår och idag. Han jobbade inte med sina uppgifter, han förstod inte vad han skulle göra och han ticsade mer än vanligt.

Han har dessa dagar haft 3 olika lärare och alla har lagt märke till samma beteende. Orsaken till denna "försämring" kan vara flera.

För det första så börjar det närma sig Bus födelsedag. Detta är ett stort orosmoment för honom, liksom alla andra högtider. Han kan ju som bekant inte uppskatta en överraskning så nu har vi berättat för honom precis vad han kommer att få i present. Vansinnigt tråkigt tycker många men för oss är det det bästa alternativet. Pga att han vet vad han ska få har jag därför lite svårt att tro att det är födelsedagen som oroar honom så pass att han inte klarar skolan.

Hans lärare hade en annan gissning. Han har en bästa kompis i klassen och Bus och J ligger inte på samma nivå studiemässigt. Bus är lika snabb som J är långsam. J är en snäll kille och en bra kompis till Bus men läraren har lagt märke till att Bus ser det som sin uppgift att hjälpa J. Det blir jobbigt för Bus att göra detta samtidigt som han ska klara sina egna uppgifter. Nu hade läraren bestämt att de inte får jobba tillsammans.

Den tredje orsaken skulle kunna vara att klassen nu jobbar med geografi och det har visat sig att Bus har svårt att förstå detta med landskap och kartor. Lika lätt som han har för matte, svenska och engelska, lika svårt har han med geografi. Han förstår inte alls. Vet inte hur många gånger han frågat mig om Skåne ligger i Sverige. Nu är det ju ett gränsfall med just Skåne men ändå..;-)

Det är inte säkert att vi får veta varför Bus är extra orolig. Kanske har han helt enkelt en dålig vecka. Kanske är allt på ett helt annat sätt redan i morgon eller så är detta vad vi har att kämpa med en lång tid framöver.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror väldigt mycket på det sista.
Är han inte intresserad, så blir det ju urtråkigt för honom.

Kan han inte få andra uppgifter.??

Ja ligger Skåne i Sverige?? Hehe, vem sjutton har bestämt det.

Tänk att han blir såå stor snart. Vsrt tar tiden vägen?

Tror det ger sig snart. Du vet ju vilka up`s and down´s det brukar vara med TS.

Kramar

Anonym sa...

Åhh tack så mycket:)Du har söta barn du med.Kan väl säga att jag började blogga av samma anledning..mycket som behöver komma ut och ventileras.Man blir bara så besviken på vissa människor som vill förstöra..och dessutom tycker jag ska skämmas som skriver om honom.Innerst inne finns en rädd liten kille som behöver hjälp med att hantera att han inte är som alla andra.Älskar honom det gör jag enormt mycket,men även vi vuxna behöver ju få prata eller skriva av sig.Det är många som tycker det är bra och även fått råd eller tips i vad jag skrivit.
Jag kommer titta in här en hel del nu när jag väl hittat hit.

Kramar

Anonym sa...

In och hämta utmärkelse i bloggen.

Anonym sa...

Kikar bara förbi en stund och läser ifatt lite...Ja, du det kan vara många saker som ger oron, hoppas det ornar upp sig snart och han får lugn igen...

Det är ju så, upp och ner...

Här har vi haft oro för en resa så idag bestämde vi att tösabiten får vara med sin ledsagare istället för att följa och direkt släppte ångesten [kräkig och ont i huvudet]

Så det kan bli ibland...

Anonym sa...

Hejsan!

Lilja här som vill tipsa er om programmet Uppdrag Granskning imorgon på svt klockan 20:00.

Det ska handla om en 22-årig kille som heter Osman, han har (TS) Tourette Syndrom.

Tjingeling, Lilja.