tisdag, januari 27, 2009

Fråga och svar!

Pilla! Du undrade varför Bus inte vill duscha. Ja, den som det visste... Grejen med honom är ju att han ääääälskar vatten men jag har upptäckt att han mycket hellre är i vatten och badar med hela kroppen än att duscha. Han är inte allt för förtjust i att vara ute i regn heller. Säger att det känns som om någon pickar på honom.

När han ska duscha krävs det lååång övertalning och ofta blir vi ovänner innan han tar steget in. Sedan när han tillslut är våt överallt ( det brukar vara huvudet som är det sista stora hindret) då kan han duscha hur länge som helst. Då brukar vi nästan hinna bli ovänner igen eftersom han aldrig vill sluta. Han är ett mysterium på många sätt, min käre son. :-)

Förresten, vill jag tipsa om en superbra bok! Läser just nu "Kalle Vrånglebäck och Stålfia" för Lilla O. Den är så bra! Det är som om det vore mina ungar det handlar om. Jag och Lilla O skrattar förtjust åt alla likheter! Hon är min lilla Stålfia upp i dagen och Bus är en kopia av Kalle Vrånglebäck.

Vill också tillägga att dagens skoldag var fri från slagsmål och bråk! Spelförbudet är hävt och headsetet sitter ännu en gång som klistrad vid Bus huvud! Allt är i sin ordning! ;-)

Kram!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Halloj.
Jag kan förstå honom till en viss del.
Jag är en som älskar bad. Badar flera ggr om dagen.
I duschen blir det kallt, det stänker i ansiktet mm.

Va skönt att det hade gått så bra i skolan! Du ser va lite spel kan göra;-)

Den boken måste jag låna..Hoppas den finns annars får dom ta hem den!
Kram

Anonym sa...

Hej!

Jag tänkte säga att det inte är så konstigt att han inte vill duscha och att han tycker att det är obehagligt med regnet som "pickar" på honom. Människor som har en Aspergerproblematik kan vara väldigt beröringskänsliga och kan uppleva stort obehag av saker som t.ex. tvättlappar i kläderna, kläder som sitter åt eller är i fel material och de kan ha svårt för lätt beröring.
Ett sätt skulle kanske vara att Prins Bus får prova lite olika duschmunstycken och se om något av dem har "mjukare" strålar som känns bättre för honom?

Kram Åsa