fredag, maj 29, 2009

Skådespelardebut i skitiga kläder

Bus klass har under en längre tid jobbat med en musikal. De har skrivit repliker, sytt kläder, byggt och målat rekvisita. Musikalen handlar om en resa i tiden. Två barn går in i en telefonkiosk som visar sig vara en tidsmaskin. Med hjälp av dem flyttas de först så långt tillbaka i tiden som Big Bang och sedan framåt via stenåldern, vikingatiden osv.

Pojken och flickan som musikalen handlar om heter Ben och Anja. Bus spelar rollen som Ben. Om detta visste jag inget förrän jag började ställa mer ingående frågor om musikalen. Bus hade bara i förbifarten nämnt att de jobbade med den. Jag frågade om han hade någon roll och då svarade han att det ju var honom det handlade om.

Igår var det premiär och genrepet hade framförts inför skolans fritidsgrupp tidigare på dagen. Kvällen innan hade Bus sagt att han var orolig över vilka kläder han skulle ha. Det fick ju inte bli fel. Jag träffade läraren vid skolan och frågade henne och hon sa då att Bus kunde ha vilka kläder som helst. Det spelade ingen roll.

Kläderna Bus hade haft i skolan var smutsiga och jag bad honom byta innan vi skulle åka till teatern. Han protesterade vilt. Han kunde ju inte byta kläder!! Läraren hade ju sagt att han kunde ha samma kläder som på skolan. Jag försökte förklara att läraren menade att han inte behövde ha speciella scenkläder utan att han kunde ha vilka som helst. Bus tog läraren på orden för hon hade sagt till honom att han kunde ha samma kläder som i skolan.

Det hjälpte inte att jag visade hur smutsiga kläderna var, han skulle ändå inte byta eftersom läraren sagt att han skulle ha samma kläder. Herregud vilket bråk det blev! Bus grinade och kastade kläder vilt omkring sig. Han skrek att om jag skulle tvinga honom att byta kläder då skulle han riva teatern eller kanske inte ens åka dit.

Jag gav upp och Bus fick åka i skitiga kläder. Något annat hade inte gått.

Bus spelade sin roll utmärkt och att han vågade stå i strålkastarljuset där alla kunde se hans tics så tydligt var en stor prestation. Då spelar det inte så stor roll om man har skitiga kläder.

6 kommentarer:

Mi@ sa...

Otroligt, vilken bedrift av honom att dels jobba på med detta och så göra det *bravo* min dotter har scen skräck, så hon avstår hellre!

Vad roligt det måste ha varit till slut och vad stolt du måste vara, alla sådana här musikaler, teater osv. gör en så varm i hjärtat då "ungarna" gör...oasvett funktionshinder eller inte!

Men lite trist att personalen inte tänker på hur och vad dom säger...

Hoppas ni får en underbar helg!

Lilja sa...

Hej vännen!

Detta känns igen!! Men... lite skit får omgivningen tåla. Man får helt enkelt välja. En glad och skitig unge eller en arg och ren. *ler...* Hur pinsamt det än må bara för oss omkring barnet. Jag vet att det kan vara som i Bus fall, men jag vet också att när våra barn hittat kläder som passar så är det svårt att acceptera att det ibland behöver tvättas eller lagas. Klipper Bus bort alla lappar i kläderna också?

Cina sa...

Prins Bus! Vilken kille! Tänk, han klarar allting om han får stöd, uppmuntran och förståelse på rätt sätt! Och vilken bra mamma du är som inte tvingade honom att byta kläder! Och ja, jag känner igen mig så väl! Många gånger har vi hamnat i liknande situationer! Allt förstår man inte, det är bara att åka med!

Mi@ sa...

Jo, det är som skoj att dom funnit varann men sååå jobbigt att hon ylar,gråter och gnäller så fort matte är borta *suck* matte=dottern fixar det inte riktigt, blir för mycket ljud och kan inte slappna av och se TV tex. utan hon blir stressad av det :-( så vi får se hur detta går, vi har ju till juli på oss att känna efter och se om det går över...

Hoppas ni får en bra vecka!

Pilla sa...

Nämen lilla gubben..Han förstog inte att det var vanliga kläder, utan trodde läraren menade just de kläderna. Vilka missförstånd det kan bli.

Gick allt bra annars då?

Kramar!!

Mi@ sa...

Hej svejs...Jag tar en blogpaus, är helt slut...Orkar helt enkelt inte och känner att det vart för mycket med den lilla valpen, som vi längtat så efter och planerat så mycket med...Så jag måste tänka på annat och göra annat ett tag...

Men du får alltid maila om du vill och jag kikar ju in här mellan varven och kollar hur ni har det!

Ha det gott och var rädd om varann...Kram Mi@
reflextioner@hotmail.com