söndag, augusti 16, 2009

292 dagar kvar!

Om 292 dagar befinner vi oss i ett annat land. Resan bokades igår. Vi åker till Turkiet och får förhoppningsvis en vecka med sol, värme, bad och upplevelser som vi kan bära med oss länge.

Det blir första resan utomlands för både Bus och Lilla O. Frågorna och förväntningarna är många. Hur varmt kommer det att vara? Hur kommer maten att smaka? Finns där något att shoppa? Hur känns det att åka flygplan? När vi svarar gäller det att välja sina ord och få framför allt Bus att förstå att vi inte kan vara säker på att det blir strålande sol VARJE dag, att det kanske finns mat som han inte gillar osv.

Det finns ju en risk att Bus HATAR att flyga, att det blir en plåga för honom och oss när hyperaktiviteten gör sig påmind. Det finns även en risk att Bus HATAR maten och den tryckande värmen. Allt kanske gör honom förvirrad, trött och arg. Men vi väljer att tro precis tvärtom. Han kommer förhoppningsvis att NJUTA oerhört denna vecka som påbörjas om 292 dagar.

Vi bor på ett fint hotell med en gudomlig enorm pool med vattenruschbanor i flera varianter. Vatten är Bus rätta element, född i Vattumannens tecken som han är. Med en pool eller en strand i närheten så vet vi att han befinner sig mer under än ovanför vattenytan.

Vi reser tillsammans med min syster och hennes familj. Kusinerna är tre grabbar som hunnit bli 5, 15 och 16 år då det är dags att åka till Turkiet. Grabbarna kommer bra överens med Bus och Lilla O och de kommer att få en rolig vecka tillsammans.

På torsdag börjar skolan igen. Har många funderingar på hur det ska bli. Lilla O börjar 1:an och det kommer inte att bli några som helst problem med det. Hon är en liten mönsterelev nämligen, det fick jag veta på utvecklingssamtalet i våras. Om alla elever var som Lilla O skulle läraren ha ett väldigt lätt jobb, fick jag minsann höra. Bus börjar 5:an och jag undrar vilka överraskningar detta skolår ska bjuda på. Förra året upptäckte vi ju att Bus fattade nada av Sveriges geografi. Börjar de med Europas karta detta läsår så kan jag ju tänka mig att han blir ännu mer förvirrad. Men Turkiet ska jag iallafall se till att han vet var det ligger på kartan!;-)

Till sist vill jag tacka för fina kommentarer! Ni finns i mitt hjärta!

Kram

Ann-Sofie

6 kommentarer:

Pilla sa...

Åh vad härligt med resa!! Ni kommer få det helt underbart!

Så eran skola börjar oxå på en knepig dag. Mina har uppropet på torsdag, men skoldagen börjar på fredag.

Jag är övertygad om att det kommer gå bra för båda dina barn i skolan, trots att "Bus" inte är "mösterelev" Tänk om alla barn vore lika, vad tråkigt det skulle vara. Dina barn är lika fina för det. Underbara små varelser;-)

Kramar.

Cina sa...

Åh en resa! Vad roligt! Jag förstår din oro för reaktionerna hos Bus! Mycket frågor har de!
Vi for till Kreta för första ggn för tre år sedan, jag var så nervös innan att JAG kände mig sjuk, men det gick över förväntan! Visst är det mycket nytt, föränderligt och så, men han kanske kan ta det, just bara för att det INTE är hemma!
Och vatten! Store Bror är född i Vattumannens tecken och ja, älskar vatten och allt som hör därtill!
Att din systers barn, äldre grabbar, ska följa med kan du säkert "använda" dig av. Det kan ju vara häftigt med äldre kusiner, de kanske kan göra saker ihop!
Jag tror helt säkert att er resa kommer att bli bra!

Mmmm. Skolstart ja. Här startar det hela på torsdag och i morgon har vi möte på Store Brors nya hemskola. Resursskolan är dock densamma. Mycket frågor har han och jag märker att han är mer orolig.

Geografi kan vara ett svårt ämne. Gränser, länder och kontinenter är så abstrakt. Men visst har väl Bus anpassat till sin nivå i de olika ämnena?? Annars ska du be om det. Det har han rätt till!

Varm kram!

Mia sa...

Vad spännande, roligt och härligt med en resa. Själv reser jag ingen annanstans än inom Sverige =)

Lite patriot är jag allt *fniss* men flygresan inom landet är nog för dottern och hon fixar det dåligt med förändringarna att bara fara ner till mormor.

Så vi avvaktar ev. utlandsresa tills hon är vuxen och kan besluta det själv men ibland önskade man att få fara någonstans till värmen, då det är minus 30 grader ute på vintern =)

Jag har alltid velat fara till Australien men Kolmården duger bra!
(asgarv)

Hoppas ni får en skön vecka, här har hösten fått sitt fäste med blåsigt väder, regn och bladen som börjat skifta färg, redan...*suck* det vart en kort men intensiv sommar!!!

Kram Mia

Mia igen sa...

*hehe* ni får ha en tamråtta åt han och den får han ha i sitt rum, sova bredvid, ha buren nära sängen och sköta om råttan, en tamråtta följer överallt, man kan ha sele på den och lära den agility, vi har haft en, som var super duktig, var med ut i skogen plockade blåbär och satt alltid på dotterns axel...

Testa går ju alltid...

En liten Norpan =)

Anonym sa...

Hejsvejs...hur är det hos er då?
Jag har fixat med låsta inlägg...samma som innan på namn och lösen =)

Kram Mia

Unknown sa...

i bulgarien så åt Sam pizza sex dagar av sju för att maten inte behagade..men så fick det bli..han blev ju mätt iaf :-)