torsdag, september 10, 2009

Skolutflykt

Glädjen med våra nya små familjemedlemmar (råttan Remmi och kaninen Olga) består. Bus och Lilla O fullkomligt ääääälskar de små gnagarna. :-)

Kommer ni ihåg att det skulle komma en artikel i tidningen MAMA? Tidningen har kommit ut i butikerna nu och artikeln handlar om det blivit en diagnoshets när det gäller svårigheter av Npf-karaktär. Jag medverkar i en liten del där.

För övrigt har det varit ett par mycket lugna dagar här hemma. Bus och Lilla O har varit lite krassliga och hållits hemma från skolan. I dessa influensatider har vi fått klara order från skolan att alla barn som uppvisar minsta lilla symptom skall hållas hemma. Någon svininfluensa blev det inte hos oss denna gång. Falskt alarm.

Idag var det dags att återvända till skolan igen och Bus klass skulle åka buss till skärgården och tillbringa hela dagen utomhus. Enligt Bus hade läraren sagt att de barn som ville kunde bada i havet. Det ville såklart Bus men han fick inte för mig. Han har ju nyss varit krasslig och då tycker jag inte att det är lämpligt att ta ett septemberdopp i havet. Skickade alltså inte med honom några badkläder. Han ringde nyss hem och undrade om han inte kunde bada ändå. I sina vanliga kläder, de skulle ju hinna torka innan det var dags att ta bussen hem. Hade han tänkt ut. Jag svarade att han absolut inte fick bada men vet ju att har den ungen fått för sig något så kan det vara svårt att få honom att ändra sig. Kan mycket väl hoppa i med kläderna på.
Får väl hoppas att han plockar ur mobilen ur fickan först...

Kram till er alla!

Uppdatering:

När jag hämtade Lilla O på skolan ringde Bus på min mobil. Han sa att han just klivit av bussen och var på väg hem. Berättade också att han råkat spilla youghurt på kalsongerna så han varit tvungen att tvätta dem i havet...

När jag sa att jag visste att enda anledningen till att kalsongerna var blöta var att han badat och då började han snyfta och sa att jag måste tro på honom. Att historien om youghurten var rena rama sanningen. Jag suckade och sa att vi fick prata mer när jag kom hem.

På vägen från skolan mötte jag Bus båda lärare. Jag frågade om Bus badat och det visade sig att han ljugit för dem och sagt att jag lovat honom att bada. De hade t o m bildbevis på att han badat så youghurthistorien var ju bara att glömma.

När jag kom hem möttes jag av en ångerfull Bus. De genomvåta kalsongerna hade han lagt upp lite fint för att torka, visserligen på finaste pläden på soffan men tanken var ju god. ;-)

9 kommentarer:

Lilja sa...

*skrattar....* Förlåt, men detta var ju verkligen urgulligt. Precis så här är också vår vardag, "du får inte, men mamma..."

Styrka, kraft och mod blandat med en stor portion hopp. Hur går det för er på utredningen? Tänk på er mycket!! Det är lite körigt här nu.

KRAMAR!!!

Cina sa...

Då ska jag köpa MAMA i helgen och läsa!
Skönt att det inte var influensan! Idag har "larmet" gått i Store Brors skola, flera elever har insjuknat under natten med hög feber och hosta. Håller tummarna att det är vanlig förkylning!
Se där ja! Ännu en bad-sugen kille! Som minsann visar prov på kreativitet..... De kan allt möjligt, de små liven!!! ;)
Trevlig helg!
Varm kram!

Mia sa...

ojoj...så sugen på att bada och nyss varit krasslig, hoppas nu han inte blir sjuklig igen då! =(

Vad skoj att det funkar bra med råtta och kanin...*härligt*

Här har vi strul med samma som tidigare (skolan) och idag möttes jag av en urförbannad, gråtandes dotter *suck*

Hur länge ska man orka?

Mia sa...

Ja, du jag kände aldrig att jag haft en fästing ens...vi var och badade en dag och jag torkade mig och det gjorde ont fram på skenbenet då jag torkade (stack till) kollade och såg ett litet bett men hittade inget djur...
Sen gick det bara några dar så vart detta lilla bett en stor rund ring, trodde först jag fått ringorm...for till doktorn som direkt sa borrelia och gav mig ett starkt pencellin som jag åt i 10 dagar sedan blodprov efter 1 månad för att kolla efter borrelia (antikroppar)

Jag hade tur som for in så fort, jag hade börjat få ont i kroppen men trodde det var fibron!

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Borrelia/

min rodnad runt bettet var som en femkrona! Jag har nog en bild någonstans på CD skiva, som jag kan mejla om du vill...Annars tycker jag du ska fara till doktorn och be dom kolla om ditt fästingbett får ett utslag runt om...*bläää*

Jag ska strax gå och handla och lägga ut ett recept på egen gjort fästing medel som man kan spray vovven med...

Kram

Mia igen sa...

http://www.1177.se/admin/bildarkiv/Amnen/Borrelia/borrelia_ring.jpg

precis så såg mitt utslag ut!!!

Anonym sa...

Hejsan!
ska finnas en aspergergrupp i OBBOLA - UMEÅ, ska kolla upp det!

Vill ju inte lämna vintern liksom =) och flytta för långt söder ut!

Hoppas ni får en bra dag och dottern ringde och ville komma hem!

//Mia

Anonym sa...

men huvaligen, vad skriver du, kattmördare...bara hålla katten inne då...skulle inte släppa ut min kisse om jag hade någon tills dom funnit ut vad som hänt och vem som orsakt det *huvaligen*

Japp, här ät dottern däckad...
//Mia

Sjabbig men chic sa...

Hahaha, det är klart att han var tvungen att tvätta dem i havet. Det fattar ju vem som helst.
Ha en riktigt skön måndag.

Kram Lisa

Anonym sa...

Men nu får du uppdatera lite =)

förstår att det är jobbigt i kroppen känner själv att denna höst/vinter kommer bli jobbig så sett...Hoppas du kan få lite vila och lindring på något sätt!

Kram Mia