måndag, februari 08, 2010

Med plingplongtaxi till plåsterhuset

Söndag kväll och vi hade ätit en underbart god torskröra till middag. Efter maten skulle jag klippa håret på Bus och jag hann väl snagga honom till hälften då den alltför välbekanta magsmärtan slog till med våldsam kraft. Gallstensanfall.

Klippningen gick ju inte att avsluta, jag kunde knappt stå på benen, så Bus såg minst sagt lustig ut i håret med det kunde ju inte hjälpas. Snart krälade jag runt i soffan, kunde varken sitta eller ligga. Gick dubbelvikt in till toaletten för att hämta en hink, kände att en kräkning inte var långt borta. På vägen tillbaka till soffan vändes plötsligt hela världen upp och ner och hade jag tagit ett steg till skulle jag definitivt ha svimmat. Sjönk ner på golvet, satt hängandes över hinken och ansiktet blev genomvått av svett.

Barnen ropade oroligt och L försökte lugna dem. Själv orkade jag knappt svara på barnens oroliga frågor. Smärtan var fruktansvärd och jag kämpade för att hålla mig vid medvetande. Tänkte ett tag att jag skulle låta medvetslösheten ta över bara för att slippa smärtan men någonstans sa mitt förnuft att det skulle skrämma livet ur mina barn.

Tog mig krypandes till soffan och kunde äntligen ligga med vågade inte röra mig minsta lilla. Hade tagit en supp Voltaren så snart smärtorna började men den smärtlindringen hjälpte inte. Jag bad L ringa sjukvårdsupplysningen men där var det telefonkö så då återstod 112. Vi hade tur, en ambulans fanns i stan och kom hem till oss inom kort. Vi bor i en liten stad utan akutmottagning, endast en jourmottagning som stänger redan kl 18 på helger. Eftersom jag så väl kände igen smärtorna som gallstensanfall var min enda önskan att bli smärtlindrad. Jag hade hoppats att ambulanspersonalen hade kunnat ge mig en spruta men det visade sig att de endast hade tillgång till morfin och det kunde förvärra just gallsmärtor.

Närmaste akutmottagning ligger i Hudiksvall ca 6 mil bort. Där hade de intagstopp på kirurgpatienter just denna kväll. Ambulansen hänvisades till Gävle, 8 mil söderut. På darriga ben och med stöd från sjuksköterskan tog jag mig ut till ambulansen och vi åkte till Gävle sjukhus.

När vi kommit fram tog det inte lång stund förrän jag träffat en läkare och fått en spruta med smärtlindring. Efter 45 minuter var jag i stort sett smärtfri och fick klartecken på att åka hem. Jag frågade läkaren om jag fick ta en sjukresetaxi och då undrade han om det inte gick någon buss eller ett tåg hem. Jag hade kommit dit i ambulans och visserligen mådde jag bättre men inte sjutton kunde jag ta mig hem med hjälp av buss eller tåg. Jag var ju darrig och klen och en aning snurrig i skallen efter sprutan. Kände hur jag började ilskna till och det såg nog den unge doktorn för han sa att sjuksköterskan fick avgöra. Strax efteråt kom sköterskan in och sa att det var ju självklart att jag fick en taxi.

Klockan var närmare midnatt när jag kom hem igen. Både Bus och Lilla O var fortfarande vakna, de hade blivit ordentligt uppskrämda av allt som hänt. Jag var dödstrött och drömde mardrömmar hela natten. Idag har jag fortfarande lite känningar men det hålls under kontroll med Voltaren.

Nu önskar jag bara att det blir operation snart så gallblåsan får plockas bort. Så här mycket dramatik orkar jag inte med...

Kram!

8 kommentarer:

Alicia sa...

Men din stackare.... Usch, det som gör sååå jävla ont! Ursäkta språket. Men, attans vilken kass läkare sen då som tror att du kan ta dig hem kommunalt i glesbygden. En annan sak är väl för oss som har tunnelbana, pendeltåg och bussar i varenda riktning. KRAM!!

Cina sa...

Oj! Vad jobbigt och hemskt! Förstår att då är Voltaren ditt "halmstrå"! Hoppas du får ordentlig hjälp, så att du slipper detta framöver.
Varm kram!

Bellan sa...

Oj, vilken dramatik! Inte lätt när man har barn omkring sig som man inte vill skrämm upp.
Hoppas du snart blir av med eländet, inte roligt att veta att det ligger på lur och kan slå till när som helst.
Stor KRAM!

mamma zoffe sa...

Oj oj..det där lät inte det minsta kul..stackars er..tur ändå att du visste vad som var på gång..
Hoppas du får hjälp snarast!
Stor kryapådig kram <3

m i a sa...

Så himla skönt att du for in. Inte ett dugg skönt med gallsten eller andra "stenar" heller *huvaligen*

Står du i kö för operation eller?

Hoppas nu det håller sig lugnt tills ev. operation och var rädd om dig!

Kram

n i e n n a sa...

Har aldrig själv råkat ut för liknande men AJ vad ont det låter! Håller tummarna för att du snabbt kommer till operation!

Vissa läkare tänker inte alls :( Har varit med om något liknande, hade Lillasyster sjuk i 42 graders feber, lätta kramper och kräkandes och den läkaren tyckte att jag skulle ta bussen hem med henne - han vägrade lägga in henne med orden att det säkert skulle vara bättre dagen därpå och buss passar alla.. *morr*

Åh då blir jag avis på er, här syns inget tecken på att vi går mot vår :/ Det fortsätter att snöa, är kallt och allmänt grått *suck*
/Kramar och hoppas det är bättre idag!

Alicia sa...

Hej vännen!

Hur mår du nu? Skickar några blommiga plåster till din tokiga galla!! Kramar från Alicia

Pilla sa...

Nämen lilla gmman vilket elände du har haft!! Bort med den dumma gallan:-( Hur är det nu då?

Nu har jag massor att läsa i fatt i din blogg. Jag har börjat på ett mail till dig.

Saknar er!!
//Pilla