måndag, maj 03, 2010

Habgnabb och jobb

Förra veckans besök på Hab gjorde mig rätt så upprörd. Det var ord och inga visor från psykologen och det kändes en aning orättvist. Vi hade sedan en månad tidigare kommit överens om ett par mål som ska försöka uppnås. Ett av dessa mål har vi kört fast rejält med och det var just det som psykologen tyckte var så fel.

Jag förstår att hon vill Bus bästa men grejen är att hon verkar inte förstå att det vill vi också. Hon träffar Bus en timme åt gången lite då och då och har fortfarande inte sett hans mindre charmiga sida. Det gör mig så arg när hon då slänger ur sig uttryck som: "men det är väl ändå ni som föräldrar som bestämmer?". Som om livet med Bus vore så jäkla enkelt. Vi älskar honom men att påstå att livet med honom är enkelt är helt fel. Den senaste månaden har han mått dåligt pga jobbig i skolan och oro inför utlandsresan. Då är det jättesvårt att pressa honom med nya rutiner.

Hade ju tänk åka till Arlanda i lördags för ett litet studiebesök. Det blev inget av med den resan eftersom Bus vägrade. Han vägrar mycket nuförtiden.

Jag har börjat arbetsträna! 2 tim/dag 3 dagar i veckan ska jag arbetsträna på en av kommunens dagliga verksamheter för förståndshandikappade. Jag har ju jobbat inom det området tidigare och trivdes väldigt bra då så nu när jag skulle föreslå en plats tänkte jag att det skulle vara trevligt att återvända till den miljön.

Jag har förresten ett nytt favoritprogram på tv. Det är "The Big Bang Theory", en komediserie om ett kompisgäng. En av huvudpersonerna heter Sheldon och ska väl föreställa urtypen av Aspergare. Rolig serie som jag kan rekommendera! Bus gillar den också, mest för att han känner igen sig i Sheldon.

Idag ska Lilla O ta med sig en kompis hem från skolan. De tränar friidrott tillsammans så de ska leka en stund innan det är dags att åka iväg på träning.

Ha´det så bra!

5 kommentarer:

Nina sa...

Jamen alltså!!! Så klumpigt uttryckt av den där psykologen! Du kanske kan trösta dig med att hon inte har en aning om vad det innebär att ha Asperger...

Vad tror du om att du själv åker till Arlanda och tar en massa bilder, eller filmar, eller nåt? Så han i lugn och ro kan förbereda sig på det hemma, innan han blir redo att åka dit själv?

Det är kanske inte alls nån bra idé, det vet du bäst, men en tanke iaf :) Hoppas det löser sig hursomhelst.

Kram Nina!

Mia sa...

Ja, vad ska man göra när dom vägrar? De är ju inte två längre och man kan ta dem under armen precis...
Hoppas det löser sig med Arlanda. Man kanske kan muta? Inte så pedagogiskt men det funkar i nödlägen. Hoppas din arbetsträning går bra.
Kramar

n i e n n a sa...

Ja men visst är den serien för härlig - både jag och maken älskar den! Sonen har kikat på den någon gång men förstår inte alls det roliga ;)

Jag skulle nog blivit rätt putt på den psykologen!!! Vi har i dagsläget en helt underbar psykolog, hon har själv barn inom autismspektrat så hon har en stor förståelse!

Hoppas det löser sig med resan! /Kram

mia-marie sa...

hejsan, den serien är rolig den brukade vi se också då vi hade flera kanaler, vilken går den på nu? DU kanske skulle ta en snack med psykologen ensam och tala om hur du uppfattar det...

kram mia-marie

Cina sa...

Sånt där får man ju höra jämt. Och man tar åt sig. Våldsamt. Det är klart att det är vi som bestämmer men ibland är det ju olika svårt beroende på vad det handlar om. Och jag tycker fortfarande att om vardagen består av många konflikter, får man välja sina krig. Alla kan man inte vinna på en endaste gång. Ni kan ju ändå se att det finns orsaker till hans oro och ängslan och vet vad det är.
Hoppas du trivs med din arbetsträning och att det går bra! Jag håller tummarna!
Big bang theory gillar vi här också. Samtliga!
Varm kram!

(Att vara orolig inför sin första resa var Store Bror också. Vi kollade mycket på nätet, hur flygplan ser ut inuti, i vilken ordning man gör saker och ting m m. Skickar två länkar här:

http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Pa-Arlanda/Utsiktsplats/


http://www.tuiflynordic.se/userFiles/3/images/boeing_sve.html)