söndag, april 19, 2009

Helgen

Under några dagar på påsklovet har Prins Bus lekt med några barn han inte umgås så ofta med i vanliga fall. Det märks på honom att det inte varit så lyckat. När vi pratat med varandra på telefon har han växlat mellan att vara megahyperaktiv och skitförbannad och ledsen. Jag skulle aldrig få honom att erkänna att det inte funkar så bra med dessa barn. Men jag märker ju som sagt att han inte mår bra när han leker med dem.

För att bryta de senaste dagarnas mönster bestämde vi oss för att åka iväg till ett äventyrsbad ca 1 timmes bilfärd härifrån. Som sällskap tog vi med oss familjen Å, de har två tjejer som fungerar mycket bra ihop med Lilla O och Bus. Lilla O blev först jätteglad när hon fick veta vart vi skulle åka men ganska snabbt byttes glädjen mot ilska. Hon kan inte simma mer än ett par meter och ska man vara på äventyrsbad behöver man flytpuffar om man inte är simkunnig.

Lilla O: "Jag VILL INTE ha flytpuffar, det ser barnsligt ut!"

Jag: "Då måste jag ju hålla dig hela tiden för annars drunknar du"

Lilla O: "Jag VILL INTE inte ha flytpyffar och jag VILL INTE att du håller mig. Jag är ju en stor tjej och alla kommer att tycka att jag är jättebarnslig"

Jag: "Lilla O, du är 6 år och det är många som inte kan simma vid den åldern. Bus lärde sig inte simma förrän i 2:an"

Jag bestämde mig för att inte fortsätta diskussionen mer den kvällen. När det blev morgon och vi åkte iväg var vi noga med att inte föra ämnet på tal igen. När vi närmade oss Sandviken hade Lilla O suttit tyst länge och pappa L frågade vad hon funderade på.

Lilla O: "Jag sitter och funderar på om jag kommer att drunkna eller inte"

Det var uppenbart att hon inte var särskilt sugen på att drunkna för när vi kom fram till badet sa hon att hon nog skulle använda flytpuffar ändå.

Timmarna på äventyrsbadet gick snabbt och vi hade en trevlig stund med familjen Å. Vi hade planerat att äta på MAX på vägen hem och Bus hade bestämt sig för vilken sorts hamburgare han skulle ha. När vi kom till restaurangen hade de bytt ut delar av menyn så just den hamburgaren fanns inte längre. Bus hade ju laddat för den i ett par dagar så det låste sig helt för honom. Länge, länge fick vi försöka övertala honom att ta en annan hamburgare. Detta är nog hans största svårighet, att klara av att något inte blir som han tänkt. I sådana lägen gäller det att vi andra i familjen behåller lugnet och har det allra största tålamod som går att uppbringa.

Efter lång tids fundering varvat med tårar och ilska bestämde han sig för en kycklingburgare. Vi andra andades ut och maten kunde beställas.

Idag blir det en lugn hemmadag. Det ska fixas i trädgården och Bus och Lilla O har varsinn kompis på besök. I morgon börjar skolan igen efter en veckas påsklov. Förväntar mig att kvällen kan bli lite turbulent. Lilla O längtar tillbaka till skolan och Bus gör det inte.

3 kommentarer:

Pilla sa...

Härligt att ni fick en bra och mysig dag trots flytpuffar, envis sessa och ett maxmål som inte fanns.

Lilla O besitter en stor grad bestämdhet! Kanske hon blir politiker;-)

Hoppas det går bra med skolstarten i dag. Visst är det en stor omställning från lov till skola, och det r aldrig kul om barnen inte trivs eller längtar tillbaka. Men Bus har trots allt sina vänner där.
Håller tummarna för 2 glada barn nu på morgonen!

Massa kramar

Mi@ sa...

Det är så härligt att läsa om era bravader och man känner så igen sig, som tur är börjar det bli bättre och bättre var eftersom dottern lär sig att saker och ting inte alltid blir som man planerat...

Hoppas ni får en underbar vecka och tack, visst var det ett fint bord + stolar =) jag är jättenöjd och bordet är redan vitt på skivan!

Jag funderar på att ha en blogspot igen, så man kan ha picasa som album, enklast så...Men man kan göra så mycket fina layouter med blogg.se *hm* beslutsångest!

Ha det gott...

Mi@ sa...

Hej igen!
Ja, du...det är ett dilemma detta med alla rädslor *suck*
Det skär så i mitt hjärta också, då man ser hur rädd hon blir, enkla saker för mig men för henne jätte jobbiga...

Solen skiner och här sitter jag inne *suck* önskade jag bodde på botten, våran balkong har bara skugga...på botten kunde jag haft stolar ute och flyttat dom efter solen =) Ha nu en bra dag!

//Mi@