onsdag, april 01, 2009

April, april!

Idag är det 1:a april. En dag som inte går obemärkt förbi hos Bus. Han vill så gärna att man ska gå på hans aprilskämt men han har inte riktigt förstått hur det hela fungerar. Man måste ju vara lite listig och klurig för att lura någon men det har han liksom inte tid med. Snabbt ska det gå och ofta hinner man inte ens fatta vad han säger förrän han ropar: "April, April din dumma sill!". Jag försöker förklara för honom att för att lyckas lura någon måste man ju för det första hinna låta dem höra vad man säger.

Vid frukostbordet duggade aprilskämten tätt och till slut blev det ett sådant pladder att jag var tvungen att införa aprilskämtsförbud, i alla fall tills han ätit färdigt. Förstår ju att han så vansinnigt gärna vill lura någon ordentligt men utan viss hjälp kommer han aldrig att lyckas.

Idag ska mormor hämta barnen på skolan och Bus och jag har kommit överens om att han ska försöka lura henne. En gång tidigare hade Bus lyckats låsa in sina nycklar i skåpet på skolan och den gången blev det lite stressigt för mormor innan hon fick tag på en reservnyckel. Idag sa jag åt Bus att han kunde ju försöka lura i mormor att denna gång har han låst in både den vanliga nyckelknippan och reservnyckeln. "Men då måste du hålla god min och låta henne tro att det verkligen är så" sa jag.

Vi får väl se hur det går. Jag gissar på att mormor inte ens kommer att hinna höra vad han säger innan han förtjust ropar "April, april din dumma sill!". :-)

2 kommentarer:

Pilla sa...

Hahaha... Sanna gör oxå så. Hon skulle skämta med mig i morse.
"Mamma Hampus är borta april april"

Jag frågade henne om hon trodde att jag ens hann tro på henne innan hon avslöjat att det var ett skämt.

Hoppas allt är bra med er!!

Massa kramar

Cina sa...

Ja, det är väl inte alltid skämten sitter som de "ska".... Själv blev jag lurad att lill-katten blivit biten av stor-katten, SKULLE ju kunna hända!
Hur gick det att lura mormor då?