tisdag, juli 07, 2009

Helvetet tur och retur

Jag står i duschen och dörren till badrummet slår igen med en fruktansvärd smäll. Gång på gång slår den igen så fönsterrutorna skallrar. Bus är medicinfri sedan dagen efter vår resa. Det märks. All problematik hans diagnoser innebär kommer i enad front och sveper undan fötterna på oss.

"Jävla CP-kärring! Ner i helvetet med dig!!!" vrålar Bus gång på gång i samma takt som han slår igen dörren till badrummet.

Han är så jävla förbannad eftersom vi bestämt att åka några mil bort för att besöka ett loppis vi aldrig varit till tidigare. Denna idiot-idé kom vi på nu på morgonen och det borde vi ju ha fattat att det är väldigt dumt att inte förbereda honom mer än så.

Sedan Bus medicinuppehåll startade har dagarna här hemma varit som en berg- o dalbana. Tvära kast mellan sprudlande glädje och slagsmål och fula ord. Förmiddagarna har varit värst. Oftast har Bus börjat morgonen med att sparkande väcka oss och sedan har slagen haglat över främst Lilla O.

Jag har fått ta rollen som väktare, alltid redo att gripa in. Vansinnigt tröttsamt. Jag skulle ju hämta andan denna sommar, få bukt med stressen. Hur ska det gå när jag har en tornado i huset och L som snart börjar jobba igen?

Konstigt nog kommer vi iväg till loppisen. Fattar inte varför vi åkte. Antagligen för att både L och jag kände att nu jäklar ska vi visa vart skåpet ska stå. Det är vi som bestämmer! Men det skiter väl Bus i. Under hela bilturen ägnar han sig åt att nypa och slå Lilla O och såklart fråga om vi snart är framme och om vi verkligen hittar dit och om bensinen räcker. Hans stora skräck är att vi ska få bensinstopp.

När vi kommer fram så visar det sig att loppisen bara var skräp och då går Bus igång på allvar. Han ställer sig utanför dörren och sparkar hårt i marken, vrålar av ilska och tårarna sprutar. När vi åkte en bit riktar Bus en spark mot L som kör bilen. Livsfarligt! Vi möter just en långtradare och det hade kunnat sluta riktigt illa. Jag sätter mig i baksätet mellan Bus och Lilla O för att åter igen ta rollen som väktare. Skydda Lilla O och se till så att L kan köra utan att bli sparkad.

Bus slår mig, nyper mig, biter mig och skriker att han vill att jag ska dö. Han hatar mig säger han och önskar jag försvinner från jordens yta. Efter en stund vill han att det är han som dör. Han tänker döda sig själv så fort han får chansen säger han.

På något sätt, jag vet själv inte hur, lyckas vi få honom att lugna ner sig. Han lutar huvudet mot min axel och när jag sträcker fram min hand så lägger han sin tunna smala näve i min. Lilla O berättar för honom att han är den bästa bror hon kan tänka sig och lyckas få Bus att le en smula.

Det blev en resa till helvetet tur och retur. Fler loppisresor blir det inte och i mitt huvud snurrar en miljon tankar och funderingar på hur resten av sommaren ska bli.

6 kommentarer:

Pilla sa...

Oj vilken helvetesdag ni har haft!!

Visst är det så att man någonstans tror att det inte blir så nästa gång. Sen kommer man på sig själv med att ha planerat in samma sak igen senare, och när helvetet bryter lös igen, så går det upp ett ljus.

Jag förstår hur besviken du måste ha blivit när det inte gick som du hade önskat. Det vart en hård kamp i stället för en trevlig dag:-(

Massa kramar

Mia sa...

*huvaligen*
skickar massor av positiv energi och styrkekramar...sedan en liten fråga, varför har ni uppehåll med medikamenter?

Alltså är det nått ni ska ha eller har ni tagit beslutet själva?
Bara undrar...då dottern inte har någon medicin alls, så vet jag inte hur det funkar...

//Mia

Mia sa...

förstår verkligen att det blir påfrestande för er alla...
Man borde ju kunna ha någon annan lösning men sånt får ni ta med läkaren. Hoppas verkligen att det ordnar sig...//kram

Mi@ sa...

GodMorgon...hoppas det är bätter, lugnare och att ni får solsken idag! Här har vi haft sol och varmt, idag är den då lite osynlig men det är varmt ändå...

Kram

Lilja sa...

Oj! Jag känner igen så mycket med Loppan, helvetet tur och retur tycker jag det är mest varje dag även om vi har medicin. Fast jag vet av erfarenhet från förra sommaren, att det blir ett rent brinnande helvete utan medicin. Säg mig, varför är ni utan medicin? Vi slutade på egen begäran (vilket vi aldrig skulle ha gjort) förra sommaren, vi tyckte att Loppan behövde vara "ren" från alla mediciner som han då under förra våren hade provat. Det var Strattera och Cyprexa blandat med Risperdal. Men oj, vad vi fick mycket symtom och fick smak av alla diagnoserna. Så vi förstår dig, er och Bus. Vi tänker på er och sänder de allra goaste kramarna till er alla! KRAM!

Cina sa...

Varmaste kramarna till dig, min vän! Jag förstår och känner igen mig! Hjälper det det minsta om jag säger att det ÄR så? Att vi är många mammor o pappor som känner igen oss och jag tycker du är en modig mamma! Håller tummarna för att det blir bätre!