tisdag, juli 28, 2009

Testresultat

Jaha, så blev det tisdag och dags för Bus att göra datatestet Bup bokat tid för. Lilla O sov över hos mormor sedan igår och tur var väl det för morgonens händelser är jag glad att hon slapp bevittna. Bus satte sig på tvären och skulle absolut INTE åka till Hudik och göra "nåt jävla test" som han så vackert uttryckte sig.

Vi lockade, mutade, hotade för att han skulle gå med på att åka men han vidhöll sitt "NEJ!!" så det enda val vi hade var att helt enkelt bära/släpa med honom till bilen. Han skrek såklart och jag kan tänka mig att flertalet grannar vaknade.

När han tillslut satt i bilen fick jag alla lösa föremål som fanns i hans närhet kastade på mig men så snart han inte hittade mer att kasta var det som om han insåg att det liksom inte var någon idé att fortsätta bråka. I alla fall inte fysiskt. Hans diskussioner fortsatte ett tag till.

Vi kom fram till Hudik och deras Bup-mottagning och där väntade M som är vår kontaktperson i vår stad. Hon tog med sig Bus in till rummet där testet skulle utföras och vi väntade i väntrummet. Testet tog 20 min och lite enkelt förklarat så satt Bus vid en dator och hade hörlurar på sig. När han fick kommandot "1" skulle han klicka på en 1:a men om han fick kommandot "2" skulle han inte göra något alls. Kommandot kom ibland från hörlurarna och ibland från skärmen.

När detta test var färdigt åkte vi hem för att vänta på att dr skulle gå igenom resultatet. Sent på em ringde M och berättade att dr hade kollat igenom Bus resultat och upptäckt att han hade mycket dåliga resultat på de kommandon som kommit ur hörlurarna. Detta fick henne att undra om det möjligtvis kan vara så att Bus hör dåligt. "När gjordes senaste hörseltestet" undrade M. Jag tror att det gjordes ett hörseltest när Bus gick på 6-års men Bus själv säger att han inte har gjort det.

Eventuell hörselnedsättning måste alltså utredas. Jag är rätt säker på att han hör bra och att det misslyckade resultatet helt enkelt beror på att han inte klarade av att ta emot kommandon både från via hörsel och visuellt. Speciellt inte nu när han är utan medicin. MEN... med tanke på att både pappa L, farmor och L´s mormor har/hade hörselnedsättningar (varav farmors och gammelmormors är konstaterat ärftligt) så vill vi naturligtvis att hans hörsel kontrolleras noga.

Nu är det ändå bestämt att medicinen sätts in i morgon. Underbart skönt! Bus protesterar men det verkar ändå som om hans protester blivit aningen svagare nu när allt är spikat och klart och dag för start är inbokad. Han var t o m vänlig mot mig nu på eftermiddagen och när jag påpekade det så sa han "det är för att jag inte har någon annan att vara med idag". Troligvis ska jag ändå ta det som en komplimang. ;-)

Kram!

5 kommentarer:

Mia sa...

Hejsan!
dottern gjorde också detta test =)plus en massa andra...Hoppas ni får tid för hörselkontroll snart då, så ni kan få veta om det kan vara nått med hörseln som kan ställa till det.

Hoppas annars ni har det bra och har haft sol som oss idag =)

Kram

Anonym sa...

Hej igen det där testet gjorde vi när vi gjorde utredningen på bup. Nu när han har börjat med medicin kommer vi göra om testet och se om den hjälper eller om han behöver en större dos av ritalinet! Hörsel test fick vi göra innan utredningen på börjades.
Lycka till med allt:)
Det är så kul att kunna läsa om andra som har barn med adhd , för jag känner igen.
Bamsekramar från en Trött pitemamma

Cina sa...

Vad skönt att Lilla O kan sova över hos mormor då och då! Ibland är det ju skönt att bara ha ett barn att tampas med. Och nödvändigt!
Oj, jag känner med er i den situationen, det är jobbigt att behöva "tvinga" barnen men ibland måste man ju.
Jaha. Ett hörseltest. Mer personer inblandade, mer främmande situationer tänker jag. Men, också, nödvändigt att det görs ju.
Hoppas det går bra med medicinstarten! Och du, jag är övertygad om att du skall ta Bus kommentar som en komplimang! Han vet! Att du alltid finns. Oavsett!

Tack för kommentaren på min blogg. Det här med nätet och teknik, det ÄR verkligen en egen värld!

Varm kram!

Pilla sa...

Kan vilja påverka testresultatet? Att han inte trycker, för han helt enkelt inte vill?

Kommer att gå bra på hörseltestet!

Hur fungerar det nu med medzen då? Är Bus arg för att han fått börja medicinera igen?

Gumman...Måla inte ihjäl dig nu!! Tänker på er!

Kramar

Mia sa...

Hejsvejs!
såg att någon anonym skrivit och med signaturen "trött pitemamma"

Kanske den personen kan skriva igen och lämna någon form av kontakt möjlighet. Jag vet flera i Piteå med barn inom NPF =)

Sen kan man alltid kolla in attentions norr blogg...

Hoppas ni har det gott och vad härligt att se just en vallhund i arbete, det är otroligt och jag har nog en liknande dröm som du...*fniss* KRAM Mia