onsdag, november 18, 2009

Det gick inte alls

Ni som läste förra inlägget vet att jag då var mitt uppe i en superstressig vecka. Det straffar sig att inte ta hand om sig själv och säga STOPP, på fredagen kom sammanbrottet. Det började med en jobbig morgon då både Lilla O och Bus var på dåligt humör. Bus vägrade äta frukost och Lilla O tyckte det lät som en ypperlig idé så hon vägrade hon också. Jag var trött och less och sa att de fick skylla sig själva och vara hungriga.

Lilla O blev ännu argare och mitt i allt bråk sa hon: "Gunnar är död, bara så du vet!" Jag fattade inte först vad hon sa men L hade hört henne och berättade att han och Olivia fått veta det kvällen innan då de var hos en kusin på kalas och sedan hade L missat att berätta det för mig. Vem var då Gunnar, undrar ni. Jo, Gunnar var vår älskade hund. En Golden Retriever som vi bestämde oss för att köpa när vi trodde att vi aldrig skulle kunna få barn. Han blev vår lilla bebis och vårt allra första möte med Npf. Han hade nämligen grav adhd, vår kära hund. Impulsiv och hyperaktiv men med ett hjärta av guld. Åh, vad många fina minnen vi har av Gunnar.

För några år sedan hade vi inte bara Gunnar utan även Bus och Lilla O och dessutom Gunnars halvbror Bosse. Både jag och L jobbade heltid och L´s jobb blev förflyttat till en grannkommun så helt plötsligt blev det omöjligt för oss att behålla hundarna. Vi kunde inte låta dem vara ensamma hemma 10 tim/dag, det kändes helt fel. Av kärlek till hundarna bestämde vi oss för att adoptera bort dem till nya familjer som hade mer tid. Gunnar och Bosse kom till varsinn underbar familj och här hemma var saknaden stor.

Jag har tänkt på dem varje dag och allra mest på Gunnar som alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Kusinen som L och Lilla O var på kalas hos går i skolan med en av döttrarna i Gunnars nya familj och hon hade fått veta att Gunnar avlivats. Han skulle snart fylla 13 år och hans höfter hade för länge sedan börjat ge honom problem.

Beskedet om att Gunnar nu är död blev droppen som fick det att rinna över för mig. Jag blev så oerhört ledsen. När L och barnen åkt iväg i fredags morse brast det totalt för mig. Jag grät i timmar, fick ont i bröstet, hjärtklappning, illamående och yrsel. En riktig panikångestattack.

Inte bara den jobbiga veckan utan hela höstens problem och strul var orsaken till denna panikångestattack och Gunnars död blev utlösaren. Mitt i allt ringde mamma och när hon hörde hur dåligt jag mådde kom hon hit. Jag ringde till L och sa att han måste hämta hem barnen från skolan, fanns inte en chans att jag skulle kunna gå ut överhuvudtaget.

Tog det lugnt hela helgen och ställde in kalaset här hemma. Den här veckan är almenackan tom och det känns jätteskönt. Pratade med min dr igår och han kommer att skicka en remiss till vuxenpsyk för ev adhd-utredning. Jag har själv önskat detta då fler och fler pusselbitar faller på plats ju mer jag lär mig om adhd. Jag som ständigt påbörjar nya projekt men aldrig slutför dem, jag som aldrig kan hålla ordning här hemma, jag som inte kan hålla uppmärksamheten på det jag gör och jag som har ett ständigt brus av tankar i mitt huvud.

4 kommentarer:

Cina sa...

Men så klokt av dig att ställa in kalaset! I liknande lägen är det nog vanligt att bara köra på ändå och så blir tiden för återhämtning ännu längre!
Att ungar inte äter behöver du verkligen inte stressa upp dig för. Det är väldigt sällan ungar svälter ihjäl frivilligt! Så har jag tänkt så många gånger när frukosten (oftast den) strulat. Kanske har jag dukat fel, Store Bror har fått fel sked, flingorna står på fel sida av bordet o s v... Att andas lugnt, äta själv och låta dem hållas har hjälpt mig genom världskrig här ibland. Så klart får de inte gå bärsärkargång men du vet vad jag menar!
Ang din ev diagnos måste jag bara skriva några rader.
Jag har själv fått göra en ADD-utredning under hösten p g a samma symtom som du skriver om. Jag har inte ADD men man kan se att jag har en "svaghet" vad gäller stress. Jag fungerade utmärkt när jag fick göra alla tester under ordnade former och i lugn och ro. Neuropsykologen visade på att jag just nu har svagheter i planering, strukturering m m beroende på långvarig stress, press och är helt enkelt "söndermald." Nu skulle detta inte handla om mig, men jag vill bara förmedla min tro om att vi föräldrar som lever under pressade förhållanden, vad det än må vara, till slut tar stryk. Logiskt egentligen. Men, det är alltid lättare att sätta oss i fack och behandla oss med mediciner så blir vi mer lätthanterliga för omgivningen. Det vi egentligen behöver är uppbackning och ordentligt stöd utan tjafs kring våra funktionshindrade barn, avlastning och förståelse.
Man skulle behöva börja från början och bygga upp sig själv från grunden när allt rasat samman genom terapi, träning och stöd. För det går. Det är jag övertygad om! (jag intalar mig detta med en dåres envishet bara för att inte ramla omkull dag efter annan....)
I alla fall är det bra att du får göra en utredning. Då har du något att bygga vidare på. Håller tummarna att du inte behöver vänta så länge! Tjata och ligga på! Det här är viktigt för dig!
Oj. Det här blev långt!....
Varma, varma kramar till dig!

Anonym sa...

Lilla vännen, förstår att det måste ha blivit alldeles för mycket, skönt att gråta ut ordentligt ibland men jobbigt att det ska behöva bli så mycket!

Bra om det blir en utredning, så du får veta. Brukar du strukturera upp dina veckor?

Ta det lugnt och rå om dig själv...
Kram

Bellan sa...

Hej!
Ibland blir det bara för mycket och det rinner över. Vad skönt att du kunnat gråta ut ordentligt, tror att det är bra. Förståndigt att du ställde in kalaset.
Det är alltid så tråkigt när husdjur försvinner, man har ju haft dem länge.
Ta nu hand om dig den här veckan och tillåt dig att vila. Det behöver du.
Måste anknyta till det Cina skriver om ev. diagnos för dig. Det var en vän till mig som frågade om inte jag har ADHD, men jag är övertygad om att det snarare är utbrändhet. Jag hade inte alls de symptomen innan jag hamnade i "diagnoslandet" med sonen. Man blir liksom sönderstressad. Men bra att du får en utredning.
Styrkekramar från mig till dig!

Mia sa...

hejsan!
ville bara tala om att jag har skrivit en kommentar hos barnombudsmannen i hans blogg och jag uppmanar 8ber snällt) alla andra med barn/ungdomar inom NPF att skriva sin åsikt och göra sin röst hörd nu då det gäller nya skollagen bland annat men överlag hur skolorna behandlar våra barn!

http://barnombudsmannen.blogspot.com/

det kan ta ett tag innan kommentarena blir godkända men om vi bara börjar sprida kunskap och dela med oss av våra berättelser kanske någon högre upp LYSSNAR!!!

//Mia