torsdag, november 05, 2009

Vit lögn, mejl och svinis-vaccin

Det är morgon och i vanlig ordning ett smärre kaos här hemma. Hur mycket vi än försöker så lyckas vi inte få Bus att kliva ur sängen i tillräckligt god tid för att slippa den eviga stressen.

Idag försöker vi oss på ett nytt grepp. Pappa L berättar att han absolut måste komma i tid till jobbet eftersom de ska ha telefonmöte och alla chefer ska närvara och då ser det ju inte så bra ut att komma försent. Jag drar till med en vit lögn och säger: "Det är verkligen inte bra att komma försent till jobbet för då kanske cheferna säger: Nu jävlar får han sparken!"
Ja, jag vet att man inte ska ljuga för sina barn men det här skulle mer föreställa en liten kick i baken på Bus, för att få honom att förstå att man måste passa vissa tider.

Min vita lögn gav inte rätt effekt. Bus kommentar till den var: "Tror du verkligen att cheferna säger JÄVLAR?". Den lilla detaljen att Pappa L riskerade sitt jobb missade Bus totalt. Hans hjärna låste på svordomen.

Nåväl, Bus och Lilla O kom till slut iväg till skolan och Pappa L hann till mötet så ännu ett tag har vi åtminstonde en säker inkomst i familjen. :-)

Tisdags eftermiddagen tillbringades i Gävle där jag, Bus och Pappa L tittade på föreställningen "Jag vill vara normal" med Eric Donell (känd från serien "Vänner och Fiender"). Eric har själv Tourettes syndrom, Adhd och OCD och med denna föreställning berättar han om sin uppväxt och hur han alltid känt sig onormal innan han vid nästan 30 års ålder fick sina diagnoser.

En fantastiskt föreställning och jag rekommenderar alla att se den. Bus ville först inte följa med men efteråt ångrade han sig verkligen inte. Han tyckte det var jättebra och kände igen sig i mycket av det som Eric berättade.

Efter föreställningen frågade jag Bus om vi skulle gå fram och hälsa på Eric men då blev Bus blyg och ville inte. Jag skickade istället ett mejl till Eric för att visa vår uppskattning och igår fick jag ett mejl tillbaka där Eric tackar och skriver en hälsning till Bus med väl valda ord om att han en dag kommer att uppleva att hans tillstånd berikat hans liv. Denna hälsning var mycket uppskattad av Bus. Eric Donell är ju en känd person och att han tagit sig tid att skriva ett personligt mejl känns stort för Bus.

Idag har första snön kommit till vår stad. Blötsnö och blåst. Ingen härlig kombination. Men ungarna verkar glada.

Bus har fått svinis-vaccination idag. Han skulle egentligen ha fått in spruta nästa vecka men fick veta när han kom till skolan att de hade en lucka i planeringen och då skulle några klasser få redan idag. Det gick mirakulöst bra trots att han inte blivit förberedd. Nu har han ont i armen men inga andra biverkningar ännu. En kille i 6:an blev dålig och fick hämtas med ambulans så lite dramatik hade det varit idag.

Nu ska jag ladda för att åka och köpa vinterstövlar, handskar och lite annat smått och gott åt Lilla O. Handskarna från ifjol har tydligen fått fötter och sprungit iväg för jag hittar dem inte. Blir bara till att öppna plånboken igen då...

Ha´det så bra gott folk!

4 kommentarer:

Cina sa...

Jag susade genast in på Youtube och hittade ett klipp från olika föreläsningar. Verkar verkligen bra och intressant! Ska hålla ögonen öppna om han kommer hit i närheten.
Vita lögner brukar inte vara någon "hit" precis.... precis som Bus, fastnar ofta Store Bror på någon annan detalj i meningar än vad man tänkt och allt bara faller samman. Vilken tur att pappa L har anställningen kvar! ;)
Här har det också snöat/blaskat hela dagen. Det blir aldrig riktigt ljust. Har ni andra i familjen också tagit sprutan?
Ha det gott och varmt med nya vantar!!!!
Varm kram!

Bellan sa...

Det där med tidsuppfattningen är en svår och frustrerande bit. Min son kliver oftast upp på morgonen utan problem - skönt. MEN det är värre att få honom att göra sig i ordning. Jag får ta tag i klädplagg för klädplagg och hjälpa honom på traven när han ska byta om. Budskapen i meningarna man säger till honom går oftast rakt förbi.
Det lät väldigt intressant med föreläsningen. Bra att Bus följde med och att han tyckte om den. Kan ju vara bra att se hur det har gått för andra med diagnos, att det ändå fungerar rätt bra.
Ha det gott i höstrusket!
Kramis!

Mia sa...

*hehe* visst är det konstigt hur handskar ibland får fötter?

Jasså, ni har haft det så pass med vaccinet, ja...dom säger ju det att end el blir riktigt sjuka av sprutan...vi har inte tagit den!

Jag hade tänkt se Eric D om han kom hit upp men har ju som aldrig barnvakt eller råd heller för den delen, så jag får kika på nätet =)

Hoppas ni får en härlig helg!

Anonym sa...

GodMorgon
ja, du jag hoppas också att det är över för denna gång. Det blir alltid så här då hon har stressigt omkring sig (skolan) plus att det nu är hormoner som spökar också, du vet kvinnliga sådana!

Om känslor:
min dotter går hos HAB psykologen där dom kör nått som heter CAT-kitten, just för att hon ska få ett "hum" om detta med känslor, jag märkte ju tidigt att hon inte alls tänker som jag då det kommer till detta ämne, hon trodde mig inte tex. då hon var 3 år och min kusin (hennes fadder) dog att jag var ledsen, jag grät ju inga tårar utan var lessen i hjärtat - sorgsen. Hon förstod inte alls, sen att han slutade ringa - han var ju död ( i himmelen) hela den dagen såg jag att hon funderade på nått och på kvällen i sängen kom det: är min pappa död?
Nej sa jag, du vet ju vars han bor och varför han inte är här hos dig, varför frågar du?
Jo, han ringer ju inte heller, så att hennes fadder, min kusin, slutade ringa = död, då var pappa det också, som inte heller ringde!

Men var hon lessen? nej, bara faktabaserat logiskt fundersam!

Då började jag undra om hon verkligen kände som jag, tänkte som jag eller vad kunde vara "fel"

Hon kan också låta arg och andra säger åt henne, nu låter du arg/sluta låta så arg eller varför är du arg? Hon fattar inget alls och svara jag är inte arg!

Hon har ju en väldigt entonig melodi men har nu börjat förstå mer och mer om detta med känslor sedan hon började med detta CAT-kitten, ni borde kolla på ett sånt, antingen att BUS går via HAB psykologen eller att ni köper ett eget set, det kan man men det är dyrt men sök fondmedel till det =)

Ha en bra dag!