tisdag, december 15, 2009

Nedräkning

"9 dagar kvar!!!" Det var i princip Bus första ord idag när han vaknade. Han längtar enormt mycket till julafton. Faktiskt längtar han så mycket så han troligtvis fått högt blodtryck på köpet.

Vid de senaste kontrollerna på Bup har hans blodtryck legat lite över gränsen och nu ska det utredas vad det beror på. Visserligen kan hans medicin orsaka högt blodtryck men den har han ju ätit i flera år nu så jag tror att orsaken är något annat. Han tillbringar ju väldigt mycket tid framför datorn och tv:n, mer nu än tidigare, och jag läste någonstans att undersökningar visar att sådant kan höja blodtrycket på barn. Blir svårt att dra ner på det också eftersom datorn hör till Bus specialintresse och det är genom den han umgås med de få kompisar han faktiskt har.

De två viktigaste julklapparna har han fått veta att han ska få. Allt för att mildra oron. Men han längtar ju såååå mycket ändå.

Lilla O tycker det är orättvist att Bus vet vad han ska få i julklapp och hon tycker att hon minsann också kan få veta vad hon ska få. För att snabbt slippa en massa gnäll och tjat bestämde jag mig för att avslöja en julklapp om det nu var så viktigt för henne. Hennes ögon tindrade när jag berättade att hon ska få: "En platt-tv, en zebramatta och två tavlor...." Hon såg helt enkelt överlycklig ut tills jag avslutade meningen: "....till dockskåpet!". Då slocknade de tindrande ögonen och svämmades istället över av tårar. Hon trodde såklart att hon skulle få en riktig platt-tv, en alldeles äkte zebramatta och två nya fina tavlor till hennes eget rum! Fy vilken taskig morsa! Jag hade ju inte haft en tanke på att det skulle kunna missförstås. Kände mig som ett pucko och försökte släta över och trösta så mycket det gick.

Tur att den där jäkla dagen närmar sig med stormsteg för man vet aldrig vad jag hinner med att sabba annars. Har i allafall bestämt mig för att åka till Rusta idag och hoppas på att kunna köpa en vit tigermatta, det är väl så nära zebra man kan komma tycker jag....

Slutligen vill jag tacka för alla kloka kommentarer till mitt förra inlägg. Min systerson är efter omständigheterna ok och polisanmälan kommer att göras i dagarna. Jag hoppas även att det leder till att förövarna (som visade sig vara 5 st) får den hjälp de behöver för att inse att deras beteende behöver ändras.

Kram till er alla!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååå, kan se henne framför mig!
Bäst att köpa en tigermatta eller nått sånt :)

Hoppas ni får en bra dag annars och jag vet inget om några kommentarer???

Anonym sa...

beklagar verkligen fast man är medveten omd et så blir det ju en chock då det sker så tvärt!

Hoppas ni kan få en lugn dag idag och hör av dig om du vill "prata" jag lyssnar - bara att mejla!

Kram

mamma zoffe sa...

Sam har fått veta vilka julklappare som han INTE kommer att få..höga förväntningar även här så bäst att tala om att någon platt teve hade vi inte råd att ge..likså är de något krigarspel som hägrar, men har allaredan hunnit köpa spel för antalet pengar så det får räcka..här handlar vi "bara" för 1200 per barn..och det vet han om.. Det minsta man vill ha är ju en explotion på självaste julaftonen..

Järrwfint ni förbreder Bus på det :-)
Julkramisar
Mamma Zoffe