onsdag, december 09, 2009

Våld i skolan

Nu är jag arg. De senaste dagarna har jag fått höra om två händelser som gör mig fly förbannad.

Den första inträffade i Lilla O´s klass. Tack o lov var Lilla O sjuk och hemma från skolan denna dag. Några barn lekte ta ute på skolgården och sprang sedan in för att dricka vatten. En pojke tog då tag i en av flickorna och höll fast henne framför sig samtidigt som han tog en förskärare (som någon lärare lämnat framme på diskbänken) och höll den mot flickans hals. Pojken är inget elakt barn, tvärtom, han är glad, pigg men med ingen som helst förmåga att hålla tillbaka sina impulser och ett sådant barn behöver tillsyn hela tiden. Nu stannade händelsen vid detta, ingen kom till skada men det har ju kunnat sluta med katastrof.

Precis som i resten av skolan går det i Lilla O´s klass väldigt många barn med olika sorters problematik. Allt för ofta händer farliga saker och när ska skolledningen inse att mer personal behövs. Ska någon bli allvarligt skadad eller kanske t o m bli dödad innan ledningen reagerar?

Den andra händelsen inträffade på vår stads gymnasium och den drabbade är min systerson. Han blev fasthållen av 3 killar som band fast hans händer och fötter med hårt åtdragna buntband och blev sedan släpad runt hela lokalen innan förövarna lämnade honom utanför ett rum där en lärare fanns. Helt hjälplös medans resten av gruppen skrattade åt honom.

Killarna som gjorde detta är i 16-17 årsåldern och alltså straffmyndiga och jag hoppas verkligen att detta leder till en polisanmälan och åtal. När man blivit så pass gammal måste man förstå att man inte behandlar en annan människa på det sättet.

Jag blir arg och ledsen. Ska inte barnen kunna känna sig trygga i skolan?

9 kommentarer:

Cina sa...

Man blir ju galen när man hör om detta! Tyvärr är det som du skriver, väldigt, väldigt vanligt! Våra barn får stå ut med mycket som i "vuxenvärlden" skulle vara HELT oaccepterat. Jag brukar översätta det till min arbetsplats, bara för att få mina ungar att förstå, hur orimligt det är att de ska behöva uppleva dylika saker.
Varför det blir så här, det är ju en väldigt komplex fråga, många faktorer spelar in. Min egen erfarenhet är att skolledningar ofta blundar och "sopar under mattan". Inte vill de att deras skola ska ha dåligt rykte och under tiden mår många barn illa. Både de som gör och de som drabbas.
Lilla Syster har varit utsatt för mycket genom åren. Vid sista föräldrarmötet läste jag helt enkelt upp ett brev som hon skrivit, hur hon kände och vad hon tänkte. Inbjudna dit var även skolledningen. Det har hänt grejer efter det. Så,
det jag vill säga är att man får inte sluta bry sig. Ring, tjata, maila, kräv få en handlingsplan hur stök och bök ska kunna kommas tillrätta med.
Oj, vad arg jag blir när jag läser sånt här!
En sak till. Konsekvenser. Ungarna måste känna att deras handlingar får konsekvenser. Både för bra och mindre bra handlingar.
Jag förstår att du blir arg. Det blir jag med!
Hoppas din systerson repar sig och inte blev skrämd för livet! En kram till honom!
Varma kramar till dig!

Anonym sa...

Men huvaligen...alltså jag tror att allt är på väg åt helvete på ren svenska, barnen/ungdomarna har ingen respekt för någon längre och skolorna får inga resurser eller nog utbildad personal...

Hoppas också att det blir polisanmält, här uppe hos oss, så har det hänt otäcka saker mot en flicka vi känner, som drabbades hårt på skolgårde pga. en killes impulsiva utåtagerande, han slet henne så hårt i håret att det lossnade "skalperade" henne, hon fick fara till sjukhuset och det är polisanmält...över en sak hon sa, till en annan person som stod bredvid, han bara flippade och hade omkull henne och slet!!!

Det är otroligt hur det går till idag och vad långt ner i åldrarna våldet sjunkit...

Hoppas annars det blir bättre för lilla O och att det lugnar ner sig i skolan...det är nog bra med jullov nu och lite ledighet för alla...Kram

Spader Madame sa...

För i helvete! Jag blir galen på sånt här. På min skola är vi ganska ovana vid trasselbeteende, men jag har fått problem i klassrummet med killar i grupper som säger taskiga saker åt varandra. Jag säger ifrån , jag ryter i och jag dämpar.Jag meddelar rektor och jag meddelar mentorn. Men fasiken vet om de, kidsen alltså, inte totalt skiter i mig!

Vi jobbar med beteende på temadagar dårå. Vi diskuterar på personalmöten, men ibland är det som om inte alla är med på banan riktigt. För oavsett vad alla andra tänker och tror så är det djävligt svårt att vara lärare, du får inte trampa över gränser, det är lätt att bli arg men det löser ju absolut ingenting.

Vad är det egentligen som säger att bara för att du är en utmärkt pedagog, som förmår förmedla ett ämne på ett ypperligt sätt, samtidigt kan lösa dessa ungdomars (oftast mycket stora)problem?

Det är vi ALLA vuxna som måste vara med på tåget, skolan kan inte vara en isolerad ö, det fungerar inte. Vi kan börja med att se den stökige killen på dagis, varför inte säga att han var snygg i håret idag, eller ge honom en kram om han verkar vilja ha en? Kanske kan vi säga hej till den blyga grannflickan sonm stryker utmed väggarna och ge henne ett leende... För visst, det är inte för sent med 16-17 åringar som beter sig sådär, men jäkligt svårt att vända...

Men tillbaka till början... Ingen ska behöva vara rädd för någon annan i skolan. Skolan ska vara en trygg plats för ALLA elever. Tyvärr är det inte så...

KRAM!

nillas liv på pinnen sa...

Vad förbannad man blir när man hör om sånt!
Men så länge som de som bestämmer säger att det inte är mer resurser i skolan som behövs så kommer vi inte komma till rätta med dessa problem. Barn och ungdomar behöver vuxna runt sig, och tyvärr är vi i vårt samhälle dåliga på det.

Anonym sa...

morrron!
kan inte ni föräldrar i klassen agera, ta reda på om flera känner som du och så vänder ni er till tex. elevhälsan och resurscentrum att ni inte känner att era barn är trygga i skolan...?

Sen tror jag att skolorna måste ta tag i sånt här genom att hålla akuta föräldrarmöten i aulan och snacka med föräldrana och tala om hur det ligger till, så att alla kan göra nått hemifrån också, tala om vett och ettikett rätt och fel och tex. låta eleverna ta konsekvenserna av sitt beteende på nått sätt, många elever tror inte att det kommer hem, det dom gjort!

Här har vi haft mycket rörigt nu ett tag då fröken varit sjuk, igår fick fröken nog av allt surr i klassen, retningar, tråkningar osv. Så hon tog ett allvarligt snack med klassen.

Jag tror det är viktigt att man med jämna mellanrum har dessa allvarens snack med eleverna, för att påminna och friska upp minnet och visa att dom vuxna hör, ser och agerar...

Hoppas det ordnar sig för Lilla O

mamma zoffe sa...

..frågan är ju åxå hur dessa barn som gör dessa hemskheter mår eftersom de överskrider en gräns..det måste ju finnas en orsak..hoppas man kommer till rätta med det..alla är väl igentligen offer..både de som gör det och de som blir utsatta..Är så sorgligt för båda parter..

Trots ett tragiskt inlägg så önskar jag er trevlig lucia <3
Kramis

Alicia sa...

Hej vännen!

Är här och kikar lite. Har precis skrivit ett brev till dig. Stor-Jule-Kram sändes till er.

/ Alicia

Bellan sa...

Hej!
Håller med mamma zoffe. Det är orsaken till detta som man måste ta hand om. Och skolan måste inse att de måste fixa resurser så att alla kan känna sig trygga och må bra. Innan det går för långt.
Man har fått en lite annorlunda syn på sånt här sen man hamnade i diagnoslandet.
Kram på er!

Anonym sa...

Hejsan!
ville tipsa om Ross W. Greene nya bok: "vilse i skolan"

Passa på och önska en riktigt
G O D - J U L också...

Kram