fredag, april 23, 2010

Mind maps

Bus klass har de senaste veckorna läst om medeltiden. Vecka efter vecka har han fått läxa om detta och som vanligt när det gäller läxor så blir det konflikter. Bus är inte intresserad av historia, han blandar ihop Skötkonung med Ladulås och Jarl och gud vet allt vad de gamla kungarna hette.

I skolan har de fått använda sig av s k "mind maps", stödord som ska få barnen att lättare komma ihåg när de ska redovisa. Denna vecka fick Bus 9 papper med sig hem där han skrivit olika mind maps om medeltiden. Ingen fullständig text till oss föräldrar för att kunna hjälpa honom på traven när han låser fast (och det gör han hela tiden) i sen redogörelse.

Igår gick jag ännu en gång igenom allt med honom, i allafall allt som jag kunde tyda ut av hans mind maps. Jag vet ju inte vad de har pratat om i skolan så då är det inte heller lätt att tyda hans stödord och få ihop det hela. Bus blev surare och surare, suckade uppgivet gång på gång att han inte förstod eller kom ihåg.

I morse gjorde jag ett nytt försök eftersom de skulle få skriftligt förhör i skolan idag. Jag ställde frågor om digerdöden, hur den kom hit upp till Norden. Bus vägrade svara. Frågade honom flera gånger men OM han överhuvudtaget sa något så var det fula ord. Lilla O satt tyst brevid mig och plockade med sin frukost.

När det var dags att åka till skolan var Bus fortfarande sur. Jag tror han är så vansinnigt less på skolan nu. I ren frustration rev han ner flera jackor från klädhängaren i hallen och kastade dem över Lilla O som satt i trappen och knöt skorna. Hennes glasögon slogs av när Bus viftade till med jackorna över henne ansikte. Hon suckade, tog på sig glasögonen och blinkade bort tårarna. L tog med sig Bus ut på gården och jag försökte uppmuntra Lilla O som så många gånger råkar ut för Bus utbrott. Jag strök Lilla O med handen över håret och hon tittade upp på mig och sa: "Den kom med båt!". "Vadå??" sa jag som inte fattade vad hon menade. "Digerdöden kom med båt från England, det hörde jag igår när du läste för Bus".

Lilla duktiga Lilla O. Bus är ju också jätteduktig men det är så tydligt att detta sätt att lära inte passar honom. Han kommer ju inte ihåg varför han skrivit vissa av stödorden i sina mind maps. Såg att tv4 ska börja sända en tv-serie om Sveriges historia. Måste försöka få Bus att titta på den för jag tror att han skulle lära sig mycket på så sätt.

3 kommentarer:

Bellan sa...

Hej!
Besvärligt detta med läxor. Bus skulle behöva klara instuderingsfrågor till olika stycken som han får jobba med och på så sätt lära sig. Det här med stödord måste vara jättesvårt för våra barn. Att själv ta ut det som är viktigt ur ett stycke klarar inte min son alls. Då tar han med allt.
Instuderingsfrågor kräver ju en hel del extra av läraren förstås....

Lycka till, hoppas det ordnar sig!
Kramis!

mia-marie sa...

håller med dig om just läxorna, kan du inte ta upp med skolan att Bus behöver få det visuellt, se en film på skolan, att ni kan få hem hela historie boken och skriva som sagor om det eller låna på bibblan och läsa som sagobok om sveriges historia. Jag bävar nu då dom ska ha om hitler och detta i skolan *huvaligen* jag vet att Hanna inte fixar det, ser dom film så blir det så verkligt för henne...
Och att plocka ut stödord, viktiga ord, kan hon ej, hon kan ej bestäma vilket ord är viktig, alla kan ju vara viktiga! *suck*

hoppas du kan ha ett snack med skolan, be dom ta kontakt med SPSM som utbildar skolan att kunna bemöta och lära ut rätt till våra barn!

Kram

mamma zoffe sa...

Syskonen har det inte lätt..känner så med lilla O..ändå tycks detta vara "normalt" för syskonen..de vet ju inte om något annat..men vi vuxna lider så med dem..och visst känner iaf Tobbe att det är jobbigt men säger i samma andetag "Sam kan inte rå för det mamma och jag älskar han lika mycket ändå "

KRAMISAR