onsdag, april 21, 2010

Nygammalt specialintresse

Bus specialintressen har varierat genom åren och nu är ett nygammalt på tapeten igen. Pokémon har åter uppslukat honom och helt plötsligt kretsar allt kring dessa fantasifigurer. Tidigare har detta specialintresse innefattat samlarkort, samlarfigurer och diverse spel men denna gång verkar det som om han enbart bryr sig om speldelen.

Han har dammat av sin sedan länge bortglömda Nintendo DS och spelar Pokémonspel på den, surfar på internet för att leta diverse info om spelet där och pratar oavbrutet om detta. Han har t o m lyckats övertyga Lilla O om att hon verkligen skulle gilla att spela Pokémon hon också och tycker att hon ska önska ett sådant spel från oss.

Nu hoppas jag att han inte får upp ögonen för samlarkorten igen eftersom de tusentals han redan har räcker gott och väl. Minns med fasa åren då han tjatade om nya Pokémonkort varje dag. Vågar knappt tänka på hur mycket pengar vi köpt dessa kort för totalt.

Bus för mer än gärna ha specialintressen men när det börjar handla om kostsamma intressen blir det väldigt lätt konflikter eftersom Bus har noll koll på pengars värde.

Kan förresten även berätta att Bus förra veckan fick erbjudande om att låna lärarens dusch (för att kunna ställa om temperaturen). Bus tackade artigt nej och läraren trodde att han duschade i vanliga omklädningsrummet. På väg hem från skolan berättade Bus att han i vanlig ordning endast sköljt av håret under kranen i tvättstället. Jag sa åt honom att det inte gör något, han får se till att duscha hemma istället de dagar han haft gympa. Trots detta löfte blev det ett jäkla liv igår morse när Bus skulle till skolan. Tisdagar = gympa. Känns på något vis som om han inte riktigt förstår att han inte behöver smyga med detta för oss och läraren. Kanske behöver han bara tid att låta det sjunka in.

Igår betalade vi vår resa till Turkiet så nu börjar det kännas verkligt. Hoppas nu bara att den där envisa vulkanen inte ställer till det för oss för då har vi även ett utbrott att vänta oss här hemma. Bus har förvarnat...

Kram till er alla!

4 kommentarer:

Mia-Marie sa...

hejsan!
vad roligt med pokemon :) hoppas det är bara speldelen då, vet precis vad det kan dra iväg kostnads mässigt *suck*

hoppas det ordnar sig med gympan och duschen, han behöver säkert bara få veta mera konkret att han behöver inte oroa sig och att han duschar hemma, kan ta ett tag och kanske ni får skriva en social berättelse om det rent av, inte vet jag!

Kolla med läraren också att ni kan bestämma så att Bus duschar hemma dessa dagar...

Nina sa...

Hej! Jag har just hittat hit via Mias universum, och kommer säkert tillbaks fler gånger.

Jag har bara läst lite än så jag vet inte så mycket om er. Men tanken slog mig först, vad bra att Bus kan tala om vad som är fel! Han verkar duktig på det?...

Sen slog det mig att han verkar så medveten om det svåra, så han mår dåligt ibland. Kraken! Att bli så orolig att han får en ångestattack.

Eller så är det bra, på ett sätt då, eftersom han kan få hjälp. Du hanterade situationen så fint, tycker jag. Blev lite rörd när jag läste..

Jaja, det var bara lite tankar jag fick när jag läste. Ville väl mest säga att jag har kikat in här :)

Hoppas det går bra med duschningen så han inte behöver vara orolig mer över den saken iaf.

Och lycka till med resan! När åker ni? Hoppas oxå vulkanen lugnar sig snart!

Kram Nina!

Mia sa...

Pokemon är hårdvaluta här hemma oxå. Men jag köper begagnat på blocket. Man kan köpa för en bråkdel:)
Stackarn som ska behöva ha ångest för duschen. Be läraren säga till Bus direkt efter lektionen att det går bra för honom att duscha hemma, eller funkar inte det?
Kramar

mamma zoffe sa...

Ojdå..då kanske inte skall sälja iväg Sams nintendo ds spel med just pokemon..utifall det blir kul igen..

Just nu är Sam helt insnöad på SPORE ett otroligt kreativt och kul spel..rekomenderas varmt!!

Själv har jag lagt vantarna på Tobbes super mario ds spel ha ha--vi har ju suttit så många och långa stunder i väntrummen på sjukhuset så vi delade på spelet till slut..en liten parantes bara..

Hoppas hoppas att resan nu blir av..men naturens nyckheter kan man tydligen inte lita på..

Allt gott till dig <3
KRAMIS