söndag, oktober 18, 2009

Aj, aj, aj...

Jag är i köket och hör Lilla O´s vrål på lång väg när hon kommer inspringandes. Hon har varit ute på gatan och cyklat med grannens ungar. Det brukar ju bli vurpor lite då och då så jag suckar lite för mig själv och tänker att hon antagligen skrubbat knät igen.

Hon rycker upp dörren och skriker: "BLOD!!!". Jag hör på hennes röst att det inte alls handlar om ett skrubbat knä så jag rusar ut i hallen och möts av en chockerande syn då Lilla O´s mun och haka är helt täckt av blod. Hon gråter hysteriskt och blodet forsar ur hennes mun då hon försöker svara på mina frågor om vad som hänt.

Jag tar henne till tvättstället och försöker skölja bort blodet men det kommer nytt hela tiden och det går inte att se vart i munnen det blöder. Jag tror först att det är en tand som slagits ut men så får Lilla O fram att hon bitit sig i tungan. Vi sköljer och sköljer munnen och kan slutligen se såren på tungan. Aj, aj, aj... På ovansidan tungan är det 3 djupa jack och på undersidan 1 jack och dessutom har hon lyckats bita hål på underläppen. Varje jack är ca 1 cm breda.

Ringer sjukvårdsupplysningen och frågar om råd. Sköterskan ringer en läkare och får veta att så länge tungan inte är helt av eller att något hänger löst brukar man inte sy eftersom det brukar läka rätt så bra och eftersom det också gör väldigt ont att sy i en tunga.

Stackars Lilla O har jätteont och gråter hela kvällen. Smärtan lär sitta kvar flera dagar och det kommer att bli svårt att äta annat än flytande. Aj, aj, aj...

4 kommentarer:

Anonym sa...

men huvaligen, stackars lilla tös...ge henne massor av kramar från oss och isglass =)

Kram Mia

Bellan sa...

Usch, usch, det där lät inget vidare alls! Jag lider med henne. Hoppas det läker fort så hon snart kan äta ordentligt igen.
Kram på er!

Anonym sa...

Hej!

Hamnade på din sida av en händelse, min son bet hål på sin tunga igår och jag vill läsa om hur det varit för andra som gjort det. Han är hos sin pappa nu och jag kände mig så ledsen att jag inte är där och tar hand om honom. (Han bor varannan vecka). Ska tipsa hans pappa om att köpa hem isglass iallfall. Hoppas det går bra för er. Kram Annelie

Cina sa...

Oooops! Fy, så läskigt! Det blöder ju så i munnen!
Hoppas hon kryar sig snabbt och jag kan tänka att det blir lite glass, milkshake, kräm o andra goa grjejer under tiden! ;)
Kram!