onsdag, oktober 21, 2009

En vecka i bilder

Lilla O hälsar och tackar för snälla kommentarer. Hon har fortfarande väldigt ont i tungan men som den tappra lilla tjej hon är håller hon humöret uppe och kämpar på. :-)

Med tanke på rubriken till detta inlägg så tror ni kanske att jag kommer att visa en hel del nytagna foton men tyvärr blir det inte så denna gång. Istället handlar det om andra bilder. Vi har ju varit till Hab och träffat en arbetsterapeut. Då pratade vi om bildscheman som skulle kunna vara till hjälp för Bus.

I måndags kom brevbäraren och ringde på dörren eftersom han hade ett brev med sig som var så stort så det inte fick plats i postlådan. Bus blev eld och lågor när han öppnade brevet och såg schemat som var specialgjort till just honom. Mängder av bilder fanns med och senare på kvällen planerade jag veckan för honom med hjälp av bilderna.

Nu vet jag inte om det är en tillfällighet men sedan vi började använda schemat har allt funkat mycket bättre med Bus. Han har varit glad och lätt att vistas kring. Tänk att vi inte testat detta tidigare!

Jag skulle ju vilja att han har ett sådant schema även i skolan och pratade med en av klassföreståndarna igår. Han tyckte också att det verkade jättebra och trodde att Bus skulle ha stor hjälp av det. Tyvärr vill inte Bus ha bildschemat i skolan, han har ju kommit in i en period då han inte vill känna sig annorlunda. Det är ju synd att han känner så eftersom han verkligen behöver detta hjälpmedel även i skolan. Hm... måste försöka tänka ut någon lösning på det.

Igår var första gången på alla år han gått i skolan som han själv kom ihåg att han skulle ha gympakläder med sig och det var tack vare bildschemat som visar vad som ska med till skolan. :-)

Tänk vad en morgon helt utan bråk kan göra underverk för mitt mående. Är fortfarande jättetrött och orkar inte vara så social med andra än de närmaste men jag skrattade i morse! Det är en rätt skön känsla, att skratta. Märker att jag saknat det.

Ha´det så bra mina vänner!

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad härligt och vilken känsla för Bus också att han nu kan komma ihåg, fixa och få ihop saker och ting tack vare ett bild schema =)

hoppas du får skratt lite mera...

Kram Mia

Bellan sa...

Hej!
Vad roligt att höra att det görs framsteg. Hade varit intressant att se en bild på schemat... alla tips är ju välkomna.
Jag har precis skrivit ett inlägg på min blogg om det bildschema de använder i skolan. Det funkar jättebra.
Kramar från mig!

Cina sa...

Min erfarenhet är enbart positiv vad gäller bildscheman! Enkelt, tydligt och gripbart. Bra för Bus självkänsla och självständighet!
Allt har sin tid! Nu var det dags för "bildschematiden"!
Har inte Bus egen bänk i skolan? I så fall kan han ha schemat sitta under bänk-locket så är det ju ingen som ser så där jättetydligt att han har ett. Eller en pärm med schemat i, som han kan titta på sådär lite i smyg.....
När Store Bror var så där "anti" mot hjälpmedel i skolan höll jag på att bli galen av frustration. Det hjälpte inte vad man sa. Att döva har hörapparat, blinda läser med punktskrift, förlamade behöver rullstol, de som inte läser så bra har egna dataprogram o s v. En dag bara kom frågan. "Ska inte jag ha eget schema och hörselskydd i skolan"? och så var den "anti"-perioden över. För den gången.
Visst är de där braiga morgnarna sköna?
Varm kram!