onsdag, oktober 14, 2009

Mitt kaos

Tack alla snälla som kommenterat, för era uppmuntrande och tröstande ord som går rakt in i mitt hjärta!

Hade ett möte med arbetsförmedlingen igår. Inte klokt egentligen, när jag mår som allra sämst ska jag försöka komma ut på arbetsträning. Jag som haft svår att ta mig igenom en dag här hemma i huset utan att må väldigt dåligt ska helt plötsligt klara av att vistas på en arbetsplats.

Det var som om min oro och ångest stod skrivet i mitt ansikte för det första handlläggaren på arbetsförmedlingen sa var: "Detta känns väldigt jobbigt för dig, eller hur?"

Jag bestämde mig där och då att lägga alla korten på bordet och berätta EXAKT hur jobbigt det kändes för mig. Vilket kaos det är i mitt huvud och hur dåligt jag mår av värken. Att all kraft går åt till Bus och vad den kommande månaden kommer att innebära i form av utredning och medicinbyte. Att jag måste fokusera på mitt eget mående för att orka stötta Bus.

Handläggaren sa att hon absolut tyckte att vi skjuter upp arbetsträningen tills Bus utredning är klar och att vi då tar kontakt för att höra hur jag mår. Vilken lättnad! Jag började nästan gråta där i det lilla rummet på arbetsförmedlingen. Att träffa på en myndighetsmänniska med hjärtat på rätta stället verkar få förunnat nuförtiden.

Om det som hände senare på kvällen berodde på den senare tidens stress eller om det var gallan som spökade vet jag inte. Jag fick svåra magplågor, kramp i ryggen, tryck över bröstet, svettningar och kraftigt illamående. Kröp ihop på soffan med en hink brevid mig på golvet den tid jag inte tillbringade på toaletten. Vaknade gång på gång under natten och kände mig mer död än levande när väckarklockan ringde.

Morgonen blev som alla andra, d v s stress, bråk, tjat. Till slut svämmade det över hos mig och tårarna forsade fram. Lilla O blev bestört och försökte trösta, Bus skrattade som han så ofta gör när han blir osäker och inte riktigt vet hur han ska reagera. Jag torkade tårarna och samlade ihop mig för att få iväg ungarna till skolan.

På måndag ska jag till psykologen på utvärdering av stresshanteringskursen. Tack vare kursen har jag ju fått de s k "verktygen" till att hantera stress. Nu gäller det att börja använda dem också. Måste bara hitta dem först, de har liksom kommit bort i röran...

4 kommentarer:

Bellan sa...

Stackars dig, du verkar ha det jobbigt nu. Men vad skönt att handläggaren på AF var så förstående, hon har nog hamnat på rätt plats.
Tråkigt att det alltid ska bli bråk på morgonen, det är bland det värsta jag vet när morgonen blir stökig och jobbig. Det blir liksom så dålig start på dagen.
Kram till dig!

Anonym sa...

huvaligen, jobbigt då både kropp och skalle säger ifrån...
Önskade man bodde närmare och kunde stötta på riktigt men skickar massor av styrke kramar...

Tänk om alla vi med NPF barn skulle flytta till en lagom stor stad i Sverige och stötta, hjälpa varann =) det vore ju underbart!

Kram Mia

Cina sa...

Det var säkert en reaktion på mötet med AF. Spänning, undran och oro innan och så, när man möter en vänlig människa som ser en och uttalar förståelse, släpper allt! Det är otäckt och obehagligt men inte farligt.
Jag tycker ofta det är så. Att när saker och ting ordnar sig, någon är vänligt, något blir bättre än man befarat, då rasar man ihop. Orkar inte hålla ihop ramen. Som om det jobbiga, själva kämpandet är kittet som håller ihop en. Hoppas du förstår vad jag menar?!
Vad bra att du känner att du ändå har verktyg där någonstans. Du får kolla i vertygslådan idag och välja ett som du mäktar med. Även små steg blir till slut en stig!
Styrkekramar kommer härmed!
KRAM!

Anonym sa...

Hej vännen!

Du vet väl att jag sitter här på din axel och tröstar dig vart du än går, sitter och står.

Kram från Lilja