måndag, oktober 26, 2009

Snickra och snora

Tack för alla kommentarer med jättebra tips! Faktum är att jag gick till skolan i fredags och möttes av en glad Bus som just avslutat sin slöjdlektion. Hans klassföreståndare hade varit med som resurs åt honom och det hade funkat jättebra. Jag visste ju att han aldrig skulle våga protestera mot henne.

Hon hade visat Bus vart alla verktyg och material fanns i slöjdsalen och sedan hade han fått hjälp av henne att tänka ut vad han ville göra. Slöjdläraren kom fram till mig och hälsade och berättade att för första gången under denna termin hade han sett Bus göra något vettigt på lektionen. Han hade varit som en helt annan unge. Tidigare hade han varit totalt ointresserad och bara ryckt på axlarna när slöjdläraren försökt få honom att jobba. Inte haft lust till någonting. Slöjdläraren tyckte det var så jobbigt att se att han inte hunnit med att hjälpa Bus på det sätt som behövdes. Nu kom jag, klassföreståndaren och slöjdläraren överens om att detta visar tydligt att Bus alltid behöver en resurs på slöjden. Detta ska klassföreståndaren prata med rektorn om och får hon ett nej till det så kommer jag själv att prata med rektorn.

Samma dag hade Bus klass fått besök av en vargexpert som visat bilder och pratat om vargar. Bus var alldeles upprymd över detta. Han hade lagt alla fakta på minnet och berättade allt för mig när vi gick hem från skolan. Det är så kul när han tycker något är intressant för då kommer han ihåg allt han hört eller läst. Han fortsatte prata om vargar hela kvällen och även morgonen därpå. Nu har vi lånat hem varg-böcker från bibblan och Bus suger i sig all information.

Här är det höstlov nu och tyvärr ser det ut att bli sjukstuga här hemma hela veckan. Bus började hosta igår och i morse kom han och bad om både hostmedicin och alvedon. Hostmedicin har jag inte lyckats få honom att ta frivilligt på många år så jag antar att han känner sig väldigt dålig. Hög feber har han också, nära 39 och han är lågtempare annars. All skrämselpropaganda om Svininfluensan gör honom livrädd och han frågar gång på gång om jag tror att det är det han drabbats av. Jag svarar att jag tror att detta inte är något annat än en vanlig förkylning. Kommer dock att hålla honom under noggrann uppsikt eftersom han har en förmåga att inte berätta hur dåligt han egentligen mår.

Hoppas ni andra får en skön och frisk vecka!

5 kommentarer:

mamma zoffe sa...

Så härligt att höra att det ordnat till sig :-) Så många diagnosbarn har ju speciellt svårt med slöjden..kanon att skolan tog tag i detta!!och skoj för BUS som får känna sig kreativ och duktigt..att han åxå kan göra något bra i slöjdsalen..

Jag fick vara med Sam 4 gånger på slöjden för att skolan skulle vakna upp och inse att det behövs en resurs för han där..Han har jobbat på bra då jag varit där ju.. så nu efter lovet så skall det hända grejer är det lovat..

Då får ni vara inne i stugvärmen och bara mysa nu då då det är sjukt..

Sam måste låna datorn nu..jag får skriva längre till dig senare..

KRAMIS

Mia sa...

rusar förbi med K R Y A - P Å - D I G - H Ä L S N I N G A R...till Bus och vargar är väldigt intressanta, finns mycket bra att läsa plus att låna filmen om snubben som levde med vargar i Kanada tror jag dom släpptes, om jag ej minns fel...

Sånt går nog att ta reda på!

Hoppas ni får en bra lovvecka, trots sjukdom...Kram Mia

Bellan sa...

Vad roligt att det verkar ordna sig lite i skolan nu. Hoppas rektorn fattar vad som behövs. Det gör så mycket för våra barn när det styrs upp på rätt sätt runt dem.
De kan ju också göra nåt bra av om Bus hittar något speciellt som han intresserar sig för, t ex vargar. Låta honom fördjupa sig lite extra i ämnet. Tänk vad duktig han skulle få känna sig!
Hoppas ni andra får vara friska och att Bus kryar på sig snart!
Kram, kram!

Cina sa...

Där ser man! Eller, där ser dom det vi föräldrar redan vet. Att våra barn fungerar bra och väl bara de får den hjälp de behöver och faktiskt har rätt till. Det finns t o m nedtecknat i skollagen.
Vad roligt med vargintresset! Hoppas skolan tar till vara det på bästa sätt för Bus. Vi har också höstlov här och streptokockerna frodas. Idag har jag hämtat första penicillinkuren till Stora Systern. De andra två är inte långt efter så, det blir visst likadant här, ett lov med sjukstuga.
En hel drös med krya-på-er-kramar kommer här!

Mia sa...

Hejsan
hoppas allt är väl hos er...vi har fullt upp =)
Just nu önskade jag att vi bodde i en kommun där jag hade flera vänner som hade erfarenheter av NPF

Det är gode ensamt

Ha en bra kväll...kram