tisdag, december 02, 2008

Att slappna av

När det är dags för Prins Bus att lägga sig och sova brukar det bli ganska stökigt. Han har svårt att varva ner och han måste:

hoppa i sängar

jaga katten och hunden

bråka med Lilla O

kissa 4-5 gånger

dricka vatten ungefär lika många gånger

leta kläder att sova i

klaga högljutt på att det är för kallt i rummet

höja temperaturen på elementet

dricka mer vatten

krypa in under min madrass

krypa in under Lilla O´s madrass

kissa en gång till

Efter denna procedur brukar han oftast lägga sig men då är resten av familjen så uppstressade så vi är ruskigt osams och hatar varandra allihopa.

Nu har Bup kommit med ett förslag om att vi skall använda oss av avslappning innan läggdags. Vår kontaktperson kom hit idag och testade det på mig och barnen. Fr o m ikväll är det meningen att jag skall läsa dessa avslappningsövningar när barnen skall sova. När vi testade det idag gick det lite halvdåligt, vår katt Zlatan vandrade fram och tillbaka över våra kroppar där vi låg utsträckta i sängarna. Lilla O började fnissa och det var ganska svårt att slappna av när man hade en katt som strök sig mot mitt ansikte hela tiden.

Vi testar detta några veckor och eventuellt lägger vi till lite avlappningsmassage också. Med eller utan hjälp av katten... ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaah, jag kan inte låta bli att skratta. *förlåt* Har ni också något som kallas "Mellanvården"? Så är det här i Sthlm, när vanliga BUP mottagningen inte räcker till så skickas man till ett team som kallas Mellanvården. Så till oss kommer två små käcka tanter i lyxförpackning, de observerar hemma och kommer med goda råd. Deras råd hittills har varit två, ett av dem är att låta Loppan ta sin medicin en timme tidigare än vad dr rekommenderat och det andra rådet minns jag ej. Men det vi verkligen ville ha hjälp med, SKOLAN, kunde de inte rå över. Inte heller har vi fått någon bra handledning i hur vi ska möta Loppan i hans agressionsutbrott, där han är helt utom nåbarhet, som i ett epileptiskt anfall. Får Prins Bus också sådana anfall, hur gör ni då? Vi kanske kan råda varandra, oss mammor emellan...

Anonym sa...

Haha. Jag måste oxå skratta. ser synen när ni ligger där avslappnade, och katten kommer upp. Ena barnet börjar skratta vilket genast smittar av sig.

Vilken lyx att få hem BUP!!

Ge det tid. Jag tror det kommer att fungera.
Sen får vi se vem som somnar först. Mamma eller barn;-)

Kramisar