onsdag, december 10, 2008

Föräldramöte

Igår var det föräldramöte på Prins Bus och Lilla O´s skola. Endast ett fåtal föräldrar dök upp och det var kanske inte så konstigt eftersom kallelsen skickades ut så sent som dagen innan. Det var synd att det slarvats med detta eftersom det var viktiga saker som skulle avhandlas på mötet.

Det handlade om regler och konsekvenser. Skolan har stora problem med bråk och olydnad. Barn som käftar emot och slåss. Vi pratade om varför det inte fungerar på denna nya fina skola och för mig står det helt klart. För många barn på en för liten yta och för få lärare och resurser. Det är en av anledningarna till att barnen blir oroliga och bråkiga. I Prins Bus kapprum är det 68 elever som skall samsas på en yta som kanske är i samma storlek som vårt vardagsrum här hemma. Där har vi en förklaring till varför det blir bråk.

Lärarna vill få hjälp med vilken typ av konsekvenser som skall tillämpas. Det är svårt. Vi kom faktiskt inte fram till något på mötet. Lärarna har dessutom en önskan om att föräldrarna skall närvara mer i skolan. Finnas där på både lektioner och raster. De tror att det har en lugnande effekt på eleverna. Att de har mer respekt för en förälder än en lärare. Jag är inte så säker på att det fungerar. För ett par veckor sedan var en pappa med sin dotter i skolan, han gick emellan ett bråk mellan två killar och det slutade med att han och dottern blev mordhotade.

Jag vill att Prins Bus och Lilla O skall ha en trygg och säker skola. Men är det verkligen mitt ansvar att se till så att skolans busar håller sig i skinnet? På något sätt tycker jag att skolans ledning slipper alldeles för lätt undan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är absolut inte ditt ansvar!
Det är skolans och läranas.
Jag tycker att det är helknasigt hur dom tänker när dom bygger. Blir det trågt, så uppstår ju lätt konflikter.

på ungarnas skola, har dom vid varje skolstart fått läsa ett kontrakt, tillsammans med föräldrarna, för att sedan skriva på, dom regler som gäller i skolan.

Det ska kunna leda till polisanmälan, samtal hem osv. Men det är nog viktigt att lärarna kallar till möte mellan den bråkiga eleven, samt föräldrar och barnet som vart utsatt m förälder.

Fröslundaskolan som mina barn går på, va den 4.e värsta skolan i hela landet.
Nu har dom fått bort stöket gemon att sätta upp kameror, kontraktet, hot om polisanmälan, och även en inblandad socialförvaltning.

Kram

Anonym sa...

Skulle vi kunna höras per telefon någon dag, jag är hemma oftast. Kan skicka nummer per mail eller nåt. Jag ringer gärna dig, om du hellre vill det. Men känn ingen press, annars fungerar det ju bra här. TS känns så ovanligt, å så verkar våra barn vara så lika...

Anonym sa...

NEJ det är verkligen inte din sak, dessutom så har du fullt upp ändå med dig själv och din familj med allt vad det innebär. Det är väl en sak om busarnas vårdnadshavare kallas dit, men inte andras. Å dessutom får väl skolan sätta in vakter en tid, det lär nog respekteras bättre. För vad ska en förälder kunna göra? Dock lovande och bra med en skola som vill ha föräldrar på plats. Hos oss är det tvärtom. Visste ni tex att skolan är offentlig, men bara för eleverna som går där. All annan mänsklighet får komma på besök, men inte vistas kontinueligt där. Rektor på skolan kan portförbjuda förälder, och om du inte går frivilligt så kommer polisen och avhyser dig. Skrämmande tycker jag. För skolan är ju våra barns arbetsplats och då är det väl inte så märkligt om tycker att de ska må väl i skolan. Vi blir våra barns försvarsadvokater.

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade din underbara blogg via loppan och lungan. Jag har ett en son med ADHD som nu är 12 år. Jag tycker det låter helt absurt att föräldrarna ska lösa skolans problem, visst ska man få veta som förälder men det som sker i skolan är skolans ansvar. Lösningen måste ju vara ett samarbete men det betyder inte att man som förälder behöver vara där. Det är dock positivt att de vill ha föräldrarna där men jag tror inte på att det får effekter som kvarstår när föräldrarna inte är där, det blir en falsk trygghet.
Det låter inte klokt att ha 68 elever på så liten yta, det är som bäddat för konflikter...