onsdag, mars 19, 2008

Bråk!

Prins Bus har haft några jobbiga dagar. Det har blivit bråk på skolan igen och han är ledsen och arg. Ringer och gråter, vill bli hämtad. Rasterna är ett problem för honom. Han är impulsiv och det blir lätt missförstånd. Denna dag har han blivit fasthållen och slagen i magen av några äldre tjejer. Han får åka hem, ingen idé att tvinga honom att stanna kvar, han behöver komma hem och vara på sitt rum för att varva ner.

Förra veckan frågade han mig om jag varit mobbad när jag var liten. Jag undrar om han själv känner sig mobbad. "" svarar han lite för snabbt för att jag skall tro på honom.

Sent på eftermiddagen hör jag honom skrika från övervåningen. "Vem fan använder datorn?" Lilla O sitter vid köksbordet och spelar spel på vår bärbara dator. Prins Bus spelar Xbox-live i sitt rum och det går trögt för honom. Han anser att det är Lilla O´s fel och kräver att hon skall sluta spela. Jag förklarar för honom att hon också har rätt att spela, inte bara han.

Då brakar det loss ordentligt. Han är hysterisk, skriker tills rösten inte bär längre, lyfter på grinden som sitter längst upp i trappen och slår den med våldsam kraft i golvet. Gång på gång tills den lossnar från sitt fäste. Detta stoppar honom inte utan han blir om möjligt ännu argare och rusar ner för trappen med ett vrål. Lilla O tittar med stora ögon på honom. Han står nu en meter från henne och skriker att hon skall sluta spela dator. Jag går emellan och säger att hon visst får spela. Nu går hans skrik över till gråt och Lilla O säger: "Äsch, jag hade ändå spelat klart....". Hon har ännu en gång givit vika för sin explosive storebror.

Prins Bus försvinner upp till sitt rum men efter bara 10 minuter kommer han ner igen, denna gång strålande glad. Det har visst gått bra på spelet. Senare ber jag honom leta reda på skruvarna som lossnat från den trasiga grinden. Han säger att han redan givit dem till mig men så är inte fallet. Han börjar leta runt i köket efter skruvarna och säger: "Ibland kan det vara lite svårt att komma ihåg vart jag lägger saker, det beror nog på adhd:n". Då hörs en mycket ilsken Lilla O: "Skyll inte allt på din jävla adhd!!!"

Inga kommentarer: